Ohjelmointitehtävien luominen Java-kielellä Olio-ohjelmoinnin kurssin opetuksen tueksi
Kainulainen, Santeri (2025)
Kandidaatintyö
Kainulainen, Santeri
2025
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061771007
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061771007
Tiivistelmä
Työssä luotiin uudet viikkotehtävät LUT-yliopiston Olio-ohjelmoinnin kurssille. Työssä tunnistettiin kurssin nykyisten tehtävien suurimmat ongelmakohdat, ja uudet tehtävät luotiin hyödyntämällä kurssin opetusmateriaalia sekä ohjelmointitehtäviin liittyvää kirjallisuutta.
Työn onnistuneisuutta arvioitiin vertaamalla uusia tehtäviä vanhoihin, jonka pohjalta uudet tehtävät osoittautuivat vastaavan paremmin kurssin sisältöä. Työssä myös verrattiin Olio-ohjelmoinnin kurssin 2025 toteutusta, jossa uudet tehtävät olivat ensimmäistä kertaa käytössä, vuoden 2024 toteutukseen, jossa oli vanhat tehtävät. Kurssipalautteiden vertauksesta selvisi, että opiskelijoiden kurssin aiheiden ymmärryksen keskiarvo oli noussut uudella toteutuksella.
Jatkotutkimusta olisi hyvä tehdä esimerkiksi keräämällä tarkemmin palautetta yksittäisistä viikkotehtävistä, jotta uusien tehtävien hyötyä voitaisiin mitata tarkemmin, ja myös mahdollisesti parantaa. New weekly assignments were created for the Object-Oriented Programming course at LUT University. In this study, the main problems of the course’s current assignments were identified, and the new assignments were created by utilizing the course’s learning material and literature related to programming assignments.
The success of the study was measured by comparing the new assignments with the old assignments, from which it was determined that the new assignments aligned with the syllabus better. The 2025 implementation of the Object-Oriented Programming course, where the new assignments were in use for the first time, was also compared to the 2024 implementation, which had the old assignments. A comparison of both of the courses’ feedback revealed that the average student understanding of the course topics had increased with the new implementation.
Further research should be conducted, by collecting more detailed feedback on individual weekly assignments, so that the usefulness of the new assignments can be measured more accurately and also potentially improved.
Työn onnistuneisuutta arvioitiin vertaamalla uusia tehtäviä vanhoihin, jonka pohjalta uudet tehtävät osoittautuivat vastaavan paremmin kurssin sisältöä. Työssä myös verrattiin Olio-ohjelmoinnin kurssin 2025 toteutusta, jossa uudet tehtävät olivat ensimmäistä kertaa käytössä, vuoden 2024 toteutukseen, jossa oli vanhat tehtävät. Kurssipalautteiden vertauksesta selvisi, että opiskelijoiden kurssin aiheiden ymmärryksen keskiarvo oli noussut uudella toteutuksella.
Jatkotutkimusta olisi hyvä tehdä esimerkiksi keräämällä tarkemmin palautetta yksittäisistä viikkotehtävistä, jotta uusien tehtävien hyötyä voitaisiin mitata tarkemmin, ja myös mahdollisesti parantaa.
The success of the study was measured by comparing the new assignments with the old assignments, from which it was determined that the new assignments aligned with the syllabus better. The 2025 implementation of the Object-Oriented Programming course, where the new assignments were in use for the first time, was also compared to the 2024 implementation, which had the old assignments. A comparison of both of the courses’ feedback revealed that the average student understanding of the course topics had increased with the new implementation.
Further research should be conducted, by collecting more detailed feedback on individual weekly assignments, so that the usefulness of the new assignments can be measured more accurately and also potentially improved.