Strategisen johtamisen kehittäminen metsäteollisuusyrityksessä
Mäkelä, Kalle (2025)
Katso/ Avaa
Sisältö avataan julkiseksi: 17.06.2027
Pro gradu -tutkielma
Mäkelä, Kalle
2025
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061771026
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061771026
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena toimi MM Group-konserniin kuuluvan MM Kotkamills-yhtiön strategisen johtamisen nykytilan kartoittaminen sekä sen analysointi ja kehitysehdotuksien tarjoaminen. Strategian käytännön toteutuksella ja strategisella johtamisella nähdään olevan olennainen vaikutus yrityksen toimintaan ja sen elinvoimamahdollisuuksiin.
Työssä tarkastellaan strategisen johtamisen teemoja sekä esitetään strategisen johtamisen nykytila sekä sen kehittämisen analyysi erilaisin menetelmin. Strategista johtamista ja sen tunnistettuja haasteita analysoidaan yrityksen johtoryhmän edustajille tehdyn haastattelututkimuksen pohjalta tehtyjen havaintojen perusteella. Tarkemman analysoinnin jälkeen koostetaan strategisen johtamisen nykytila, sen tärkeimmät kehitysteemat sekä esitetään konkreettinen nelivaiheinen kehityssuunnitelma strategisen johtamisen kehittämiseksi kohdeyrityksessä.
Haastattelututkimuksen pohjalta tunnistettiin strategisen johtamisen olennaisiksi haasteiksi strategialinkitys, investointisuunnitelma, tiedolla johtamisen sekä johtamisen teemat. Strategisen johtamisen kehittämiseksi nostettiin neljä erillistä toimenpidettä eli tehtaan vision luominen, investointirodmapin luominen, johtamisjärjestelmän luominen sekä jatkuvan parantamisen prosessien käyttöönotto. Teemojen kehittäminen strategisen johtamisen parantamiseksi mahdollistaa yritykselle elinvoimaedun saavuttamismahdollisuuden. The aim of this study is to assess the current state of strategic management at MM Kotkamills, a company within the MM Group, as well as to analyze it and provide development proposals. The practical implementation of strategy and strategic management is seen as having a significant impact on the company’s operations.
The study consists of theoretical and empirical sections. The theoretical framework examines themes related to strategic management, while the empirical section presents the current state of strategic management at the case company, along with its development analysis using various methods. Strategic management and its identified challenges are analyzed based on observations from interviews conducted with members of the company’s management team.
Following a more detailed analysis, the current state of strategic management is summarized, key development themes are identified, and a concrete four-phase development plan is proposed to enhance strategic management at MM Kotkamills. To improve strategic management, four separate measures were proposed: creating a factory vision, developing an investment roadmap, establishing a management system, and implementing continuous improvement processes. Advancing these themes in strategic management enables the company to strengthen its long-term viability and competitive advantage. Developing these themes to enhance strategic management enables the company to strengthen its opportunities to achieve a competitive edge.
Työssä tarkastellaan strategisen johtamisen teemoja sekä esitetään strategisen johtamisen nykytila sekä sen kehittämisen analyysi erilaisin menetelmin. Strategista johtamista ja sen tunnistettuja haasteita analysoidaan yrityksen johtoryhmän edustajille tehdyn haastattelututkimuksen pohjalta tehtyjen havaintojen perusteella. Tarkemman analysoinnin jälkeen koostetaan strategisen johtamisen nykytila, sen tärkeimmät kehitysteemat sekä esitetään konkreettinen nelivaiheinen kehityssuunnitelma strategisen johtamisen kehittämiseksi kohdeyrityksessä.
Haastattelututkimuksen pohjalta tunnistettiin strategisen johtamisen olennaisiksi haasteiksi strategialinkitys, investointisuunnitelma, tiedolla johtamisen sekä johtamisen teemat. Strategisen johtamisen kehittämiseksi nostettiin neljä erillistä toimenpidettä eli tehtaan vision luominen, investointirodmapin luominen, johtamisjärjestelmän luominen sekä jatkuvan parantamisen prosessien käyttöönotto. Teemojen kehittäminen strategisen johtamisen parantamiseksi mahdollistaa yritykselle elinvoimaedun saavuttamismahdollisuuden.
The study consists of theoretical and empirical sections. The theoretical framework examines themes related to strategic management, while the empirical section presents the current state of strategic management at the case company, along with its development analysis using various methods. Strategic management and its identified challenges are analyzed based on observations from interviews conducted with members of the company’s management team.
Following a more detailed analysis, the current state of strategic management is summarized, key development themes are identified, and a concrete four-phase development plan is proposed to enhance strategic management at MM Kotkamills. To improve strategic management, four separate measures were proposed: creating a factory vision, developing an investment roadmap, establishing a management system, and implementing continuous improvement processes. Advancing these themes in strategic management enables the company to strengthen its long-term viability and competitive advantage. Developing these themes to enhance strategic management enables the company to strengthen its opportunities to achieve a competitive edge.