V2G-teknologian potentiaali raskaassa liikenteessä
Lyytikäinen, Tapio (2025)
Diplomityö
Lyytikäinen, Tapio
2025
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061871143
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061871143
Tiivistelmä
Tämä diplomityö käsittelee kaksisuuntaista sähköajonevojen latausta ja sen mahdollistamia liiketoimintamalleja raskaassa sähköisessä liikenteessä. Sähköajoneuvojen latausjärjestelmät ovat kehittymässä pelkästä energian siirtämisestä ajoneuvoon myös energian palauttamiseen takaisin sähköverkkoon. Kaksisuuntainen lataus tarjoaa yhden ratkaisumahdollisuuden sähköverkon joustavuuden parantamiseen ja uusiutuvan energian integroinnin edistämiseen.
Työn tavoitteena oli arvioida kaksisuuntaisen latauksen todellisia hyötyjä ja haasteita, haastattelemalla sähköisen raskaan liikenteen latauksen arvoketjun eri toimijoita. Tutkimuksessa tarkasteltiin kaksisuuntaisen latauksen arvoketjua ja teknologian vaikutusta liiketoimintaan.
Tulokset osoittivat, että tällä hetkellä merkittävimmät taloudelliset hyödyt kaksisuuntaisesta latauksesta syntyvät sähkön jakelun reservimarkkinoilta. Kuitenkin laitteistojen saatavuus ja markkinoiden kehittymättömyys rajoittavat vielä teknologian laajamittaista käyttöönottoa. Jotta kaksisuuntainen lataus yleistyisi kaupallisesti kannattavana ratkaisuna, sen tulee mahdollistaa lisätuloja tai muuta hyötyä niille arvoketjun jäsenille, joille siitä koituu lisäkustannuksia laiteinvestointien muodossa.
Tutkimus tarjoaa tietoa arvoketjun jäsenten tämänhetkisistä näkemyksistä kaksisuuntaisen latauksen tarpeellisuudesta, nykytilasta ja lähitulevaisuudesta sekä suosituksia jatkotutkimukselle. Tutkimuksen perusteella kaksisuuntainen lataus voi olla keskeinen osa tulevaisuuden älykkäitä sähköverkkoja, mutta sen laajamittainen käyttöönotto edellyttää toimivaa markkina-alustaa ja liiketoimintamallien edelleen kehittämistä. This master thesis examines bidirectional charging, and the business models it enables in heavy electric transport. Electric vehicle charging systems are evolving from simply transferring energy to the vehicle to returning energy back to the grid. Bidirectional charging offers a potential solution for improving the flexibility of the electricity grid and promoting the integration of renewable energy.
The objective of this work was to assess the real benefits and challenges of bidirectional charging by interviewing different actors in the heavy-duty electric charging value chain. The study examined the value chain of bidirectional charging and the impact of the technology on business.
The results showed that currently the most significant economic benefits from two-way charging currently come from the electricity distribution reserve market. However, the availability of the equipment and the lack of market development still limit the large-scale deployment of the technology. For V2G charging to become a commercially viable solution, it must enable additional revenues or other benefits for those members of the value chain who incur additional costs in the form of equipment investments.
The study provides insights into the current perception of value chain members on the need for bidirectional charging, its status and near future, as well as recommendations for further research. Based on the study, two-way charging could be a key part of future smart grids, but its widespread adoption requires a functioning market platform and further development of business models.
Työn tavoitteena oli arvioida kaksisuuntaisen latauksen todellisia hyötyjä ja haasteita, haastattelemalla sähköisen raskaan liikenteen latauksen arvoketjun eri toimijoita. Tutkimuksessa tarkasteltiin kaksisuuntaisen latauksen arvoketjua ja teknologian vaikutusta liiketoimintaan.
Tulokset osoittivat, että tällä hetkellä merkittävimmät taloudelliset hyödyt kaksisuuntaisesta latauksesta syntyvät sähkön jakelun reservimarkkinoilta. Kuitenkin laitteistojen saatavuus ja markkinoiden kehittymättömyys rajoittavat vielä teknologian laajamittaista käyttöönottoa. Jotta kaksisuuntainen lataus yleistyisi kaupallisesti kannattavana ratkaisuna, sen tulee mahdollistaa lisätuloja tai muuta hyötyä niille arvoketjun jäsenille, joille siitä koituu lisäkustannuksia laiteinvestointien muodossa.
Tutkimus tarjoaa tietoa arvoketjun jäsenten tämänhetkisistä näkemyksistä kaksisuuntaisen latauksen tarpeellisuudesta, nykytilasta ja lähitulevaisuudesta sekä suosituksia jatkotutkimukselle. Tutkimuksen perusteella kaksisuuntainen lataus voi olla keskeinen osa tulevaisuuden älykkäitä sähköverkkoja, mutta sen laajamittainen käyttöönotto edellyttää toimivaa markkina-alustaa ja liiketoimintamallien edelleen kehittämistä.
The objective of this work was to assess the real benefits and challenges of bidirectional charging by interviewing different actors in the heavy-duty electric charging value chain. The study examined the value chain of bidirectional charging and the impact of the technology on business.
The results showed that currently the most significant economic benefits from two-way charging currently come from the electricity distribution reserve market. However, the availability of the equipment and the lack of market development still limit the large-scale deployment of the technology. For V2G charging to become a commercially viable solution, it must enable additional revenues or other benefits for those members of the value chain who incur additional costs in the form of equipment investments.
The study provides insights into the current perception of value chain members on the need for bidirectional charging, its status and near future, as well as recommendations for further research. Based on the study, two-way charging could be a key part of future smart grids, but its widespread adoption requires a functioning market platform and further development of business models.