Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pharmaca Fennica® Premium -verkkopalvelu lääkärin päätöksenteon tukena

Salonen, Riina (2025)

Katso/Avaa
diplomityo_Salonen_Riina.pdf (1.358Mb)
Huom!
Sisältö avataan julkiseksi
: 18.06.2026

Diplomityö

Salonen, Riina
2025

School of Engineering Science, Tuotantotalous

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061871155

Tiivistelmä

Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatio on edennyt nopeasti viime vuosina, ja samalla se on tuonut merkittäviä muutoksia terveydenhuollon toimintatapoihin ja palvelurakenteisiin.

Tämän diplomityön tavoitteena oli tuottaa selvitys, kuinka hyvin Pharmaca Fennica® Premium -verkkopalvelu tukee lääkäriä lääkehoidon päätöksenteossa. Tavoitetta tarkasteltiin selvittämällä lääkärien käyttökokemuksia palvelusta ja toiveita kehitystarpeista. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä Suomessa työskenteleville lääkäreille huhtikuussa 2025 ja siihen vastasi 34 lääkäriä. Kysely sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä, jotka analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin. Työ toteutettiin yhteistyössä Pharmaca Health Intelligence Oy:n kanssa.

Kyselyyn vastanneet lääkärit kokivat Pharmaca Fennica® Premium -verkkopalvelun tarjoavan suurimman hyödyn lääkitysturvallisuuden varmistamisessa. Lisäksi palvelun nähtiin säästävän aikaa lääkityksen valinnassa sekä tarjoavan luotettavaa ja ajantasaista tietoa lääkehoidon tueksi. Isoimmaksi haasteeksi koettiin etsityn tiedon puuttuminen ja tiedon tulkinnan hankaluus. Kehitystoiveina toivottiin palveluun muun muassa ex tempore- ja erityisluvallisten valmisteiden tietoja. Uusista toiminnallisuuksista lääkäreitä eniten kiinnosti lääkkeenvaihto- ja haittavaikutusten työkalu sekä mobiilioptimoitu mahdollisuus palvelusta.

Yhteenvetona voidaan todeta, että vaikka Pharmaca Fennica® Premium -verkkopalvelun käyttökokemukset olivat positiivisia ja palvelu nähtiin kokonaisuudessaan hyödylliseksi, palvelun tunnettuus ja käyttö lääkäreiden keskuudessa on vielä vähäistä. Palvelun parempi hyödyntäminen edellyttää lääkäreiden tietoisuuteen kasvattamista palvelusta ja palvelun laajempaa integroimista osaksi terveydenhuollon tietojärjestelmiä.
 
The digitalisation of social services and healthcare has progressed rapidly in recent years, bringing significant changes to healthcare practices and service structures.

The aim of this thesis was to produce an analysis of how well the Pharmaca Fennica® Premium Online Service supports doctors in their decision-making process. The objective was addressed by investigating doctors' experiences of using the service and their wishes for further development. The survey was conducted as an online survey for doctors working in Finland in April 2025 and 34 doctors responded. The survey included both structured and open-ended questions, which were analysed using quantitative methods. The work was carried out in collaboration with Pharmaca Health Intelligence Oy.

The doctors who responded to the survey felt that Pharmaca Fennica® Premium Online Service offered the greatest benefit in ensuring medication safety. In addition, the service was seen as saving time when choosing medication and providing reliable and up-to-date information to support medication management. The main challenge was perceived to be the lack of information and the difficulty in interpreting the information. The service was requested to provide information on ex tempore products and medicinal products with a special permit, among other things. Among the new functionalities, doctors were most interested in the drug exchange and adverse reaction tool and the mobile-optimised option for the service.

In summary, although the user experience of the Pharmaca Fennica® Premium Online Service was positive and the service was seen as useful, the awareness and use of the service among doctors is still limited. To make better use of the service, doctors need to be made more aware of the service and it needs to be better integrated into health information systems.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [14178]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste