Työntekijän kokemus luottamuksesta ja sen vaikutukset etätyössä
Nurmi, Heidi (2025)
Pro gradu -tutkielma
Nurmi, Heidi
2025
School of Business and Management, Kauppatieteet
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061971944
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061971944
Tiivistelmä
Tämä pro gradu-tutkielma tarkastelee työntekijän luottamuksen kokemusta ja sen vaikutuksia etätyön kontekstissa. Tutkielman tavoitteena on muodostaa käsitys siitä, miten luottamuksen kokemus muodostuu, millä tekijöillä on tätä kokemusta vahvistava tai heikentävä vaikutus sekä kuinka tiimi-, esihenkilö- ja organisaatiotason toimet edistävät koettua luottamuksen tunnetta. Tutkielman aihe on ajankohtainen, koska etätyö on vakiintunut osaksi työelämää pandemian jälkeen. Lisäksi luottamuksen kokemusta tässä kontekstissa on tutkittu toistaiseksi vähän.
Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostuu etätyön, luottamuksen ja luottamuksen kokemuksen teemojen ympärille. Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin haastattelemalla yhteensä seitsemää rahoitusalalla työskentelevää asiantuntijaa ja esihenkilöä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla, jossa teoriaa hyödynnettiin osana tulosten tulkintaa.
Tutkielma osoittaa luottamuksen kokemuksen etätyössä rakentuvan useiden tekijöiden yhteisvaikutuksesta. Luottamuksen kokemusta vahvistavina tekijöinä nousee esiin avoin ja selkeä viestintä, yhteisesti sovitut toimintatavat, työntekijän kokema vastuu ja vapaus sekä oman työn vaikutusmahdollisuudet. Esihenkilön rooli korostuu viestinnässä, vastuunannossa, palautteen antamisessa sekä työntekijän tukemisessa. Tiimitasolla korostuu tiimin jäsenten keskinäinen kunnioitus, avoin viestintä, sekä yhteiset toimintatavat. Organisaatiotasolla selkeä etätyöpolitiikka, toimivat työvälineet ja tasapuolinen kohtelu toimivat perustana työntekijän luottamuksen kokemukselle. Tulosten perusteella luottamuksen kokemuksella etätyössä on merkittäviä vaikutuksia työntekijän työhyvinvointiin, motivaatioon, työtyytyväisyyteen, suoriutumiseen sekä lojaalisuuteen työnantajaa kohtaan. This master's thesis examines employee’s felt trust and its effects in the context of remote work. The aim of the thesis is to build an understanding of how the felt trust is formed, which factors have a strengthening or weakening effect to this experience and how actions at the team, managerial, and organizational levels contribute to the felt trust.
The topic of the thesis is topical because remote work has become an established part of working life after the pandemic. In addition, felt trust in this context has received limited research attention so far. The subjectivity of the felt trust, as well as the strong emotional attachment, provides an opportunity to examine the phenomenon in depth.
The theoretical framework of the thesis is formed around the themes of remote work, trust and the felt trust. The empirical part of the thesis was conducted as a qualitative study, in which the material was collected by interviewing a total of seven experts and managers working in the financial sector. The material was analyzed using inductive content analy-sis, in which the theory was utilized as part of the interpretation of the results.
This thesis indicate that the felt trust in remote work is built on a combination of several factors. Open and clear communication, commonly agreed ways of working, the responsi-bility and freedom experienced by the employee, and the possibilities for influencing one's own work emerge as factors that strengthen the felt trust. The role of the manager is emphasized in communication, responsibility, giving feedback and supporting the em-ployee. At the team level, mutual respect between team members, open communication, and common practices are emphasized. At the organizational level, clear policy of remote work, working tools and equal treatment form the foundation for employees' felt trust. Based on the results of this thesis, the felt trust in remote work has significant effects on the employee's well-being at work, motivation, job satisfaction, performance and loyalty to the employer.
Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostuu etätyön, luottamuksen ja luottamuksen kokemuksen teemojen ympärille. Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin haastattelemalla yhteensä seitsemää rahoitusalalla työskentelevää asiantuntijaa ja esihenkilöä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla, jossa teoriaa hyödynnettiin osana tulosten tulkintaa.
Tutkielma osoittaa luottamuksen kokemuksen etätyössä rakentuvan useiden tekijöiden yhteisvaikutuksesta. Luottamuksen kokemusta vahvistavina tekijöinä nousee esiin avoin ja selkeä viestintä, yhteisesti sovitut toimintatavat, työntekijän kokema vastuu ja vapaus sekä oman työn vaikutusmahdollisuudet. Esihenkilön rooli korostuu viestinnässä, vastuunannossa, palautteen antamisessa sekä työntekijän tukemisessa. Tiimitasolla korostuu tiimin jäsenten keskinäinen kunnioitus, avoin viestintä, sekä yhteiset toimintatavat. Organisaatiotasolla selkeä etätyöpolitiikka, toimivat työvälineet ja tasapuolinen kohtelu toimivat perustana työntekijän luottamuksen kokemukselle. Tulosten perusteella luottamuksen kokemuksella etätyössä on merkittäviä vaikutuksia työntekijän työhyvinvointiin, motivaatioon, työtyytyväisyyteen, suoriutumiseen sekä lojaalisuuteen työnantajaa kohtaan.
The topic of the thesis is topical because remote work has become an established part of working life after the pandemic. In addition, felt trust in this context has received limited research attention so far. The subjectivity of the felt trust, as well as the strong emotional attachment, provides an opportunity to examine the phenomenon in depth.
The theoretical framework of the thesis is formed around the themes of remote work, trust and the felt trust. The empirical part of the thesis was conducted as a qualitative study, in which the material was collected by interviewing a total of seven experts and managers working in the financial sector. The material was analyzed using inductive content analy-sis, in which the theory was utilized as part of the interpretation of the results.
This thesis indicate that the felt trust in remote work is built on a combination of several factors. Open and clear communication, commonly agreed ways of working, the responsi-bility and freedom experienced by the employee, and the possibilities for influencing one's own work emerge as factors that strengthen the felt trust. The role of the manager is emphasized in communication, responsibility, giving feedback and supporting the em-ployee. At the team level, mutual respect between team members, open communication, and common practices are emphasized. At the organizational level, clear policy of remote work, working tools and equal treatment form the foundation for employees' felt trust. Based on the results of this thesis, the felt trust in remote work has significant effects on the employee's well-being at work, motivation, job satisfaction, performance and loyalty to the employer.