Tietojohtamisen käytäntöjen merkitys digitaalisten hankkeiden arvonluonnissa
Niskanen, Mikko Ilmari (2025)
Pro gradu -tutkielma
Niskanen, Mikko Ilmari
2025
School of Business and Management, Kauppatieteet
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061972005
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061972005
Tiivistelmä
Digitaaliset hankkeet ovat luonteeltaan monimutkaisia ja niiden tavoitteet jäävät usein saavuttamatta niihin kohdistetuista odotuksista huolimatta. Digitaalisten hankkeiden onnistuminen vaikuttaa yritysten kykyyn toimia markkinoilla ja siten suoraan yritysten menestykseen. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tarkastella, miten tietojohtamisen käytännöt voivat tuellaan mahdollistaa digitaalisten hankkeiden arvonluonnin yrityksille.
Tutkielma toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, jossa käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastateltavat olivat eri yritysten C-tason johtajia, jotka omaavat laajan kokemuksen digitaalisten hankkeiden johto- ja tulosvastuista. Tulosten mukaan tietojärjestelmät eivät luo arvoa itsessään, vaan ne ovat päivittäisen liiketoiminnan perusedellytys ja tukevat arvonluontia integroituessaan liiketoimintaan ja ihmisten toimintaan. Digitaaliset hankkeet osallistuvat arvonluontiin aistimalla mahdollisuuksia, tarttumalla niihin ja uudelleen konfiguroimalla olemassa olevaa toimintaympäristöään. Tutkimus osoittaa, että tietojohtamisen käytännöillä on keskeinen rooli yritysten digitaalisten hankkeiden kohtaamisen haasteiden ratkaisemisessa ja arvonluonnin mahdollistamisessa. Ne tukevat strategista tiedonhallintaa edistämällä dataan perustuvaa päätöksentekoa ja strategista fokusta. Löydösten mukaan digitaaliset hankkeet hyötyvät myös vahvasta esihenkilötyöstä, tiedon jakamisen ja luomisen mahdollistavasta työn organisoinnista, jatkuvan osaamisen kehittymisen varmistavista oppimismekanismeista, sekä hygieniatekijöinä toimivista henkilöstöjohtamisesta ja IT-käytännöistä.
Tutkimus tarjoaa näkemyksiä digitaalisten hankkeiden kohtaamista haasteista arvonluonnissa, sekä tavoista ja käytännöistä, joilla niihin vastataan yritysten toiminnassa. Tutkimuksen löydösten pohjalta esitetty tietojohtamisen käytäntöjen digitaalisten hankkeiden tukimalli tukee yrityksiä digitaalisiin hankkeisiin valmistautumisessa. Digital projects are complex in nature and their goals are often not achieved despite the expectations placed on them. The success of digital projects affects the ability of companies to operate in the markets and thus directly on their success. The aim of this master's thesis was to examine how knowledge management practices can provide support and enable value creation in digital projects for companies.
The thesis was carried out as a qualitative interview study using semi-structured thematic interviews. The interviewees were C-level executives of various companies with extensive experience in management and profit responsibilities in digital projects. According to the results, information systems do not create value in themselves, but they are a basic prerequisite for daily business and support value creation by integrating with business and people's activities. Digital projects participate in value creation by sensing opportunities, seizing them and reconfiguring their existing operating environments. The study shows that knowledge management practices play a key role in solving the challenges companies face in digital projects and in enabling value creation. They support strategic information management by promoting data-driven decision-making and maintaining a strategic focus. According to the findings, digital projects also benefit from strong supervisory work, work organization that enables the sharing and creation of knowledge, learning mechanisms that ensure continuous competence development, and human resource management and IT practices that act as hygiene factors.
The study provides insights on the challenges faced by digital projects in value creation, as well as the ways and practices in which they are addressed in companies' operations. Based on the findings of the study, a support model of knowledge management practices for digital projects is presented, which supports companies in preparing for digital projects.
Tutkielma toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, jossa käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastateltavat olivat eri yritysten C-tason johtajia, jotka omaavat laajan kokemuksen digitaalisten hankkeiden johto- ja tulosvastuista. Tulosten mukaan tietojärjestelmät eivät luo arvoa itsessään, vaan ne ovat päivittäisen liiketoiminnan perusedellytys ja tukevat arvonluontia integroituessaan liiketoimintaan ja ihmisten toimintaan. Digitaaliset hankkeet osallistuvat arvonluontiin aistimalla mahdollisuuksia, tarttumalla niihin ja uudelleen konfiguroimalla olemassa olevaa toimintaympäristöään. Tutkimus osoittaa, että tietojohtamisen käytännöillä on keskeinen rooli yritysten digitaalisten hankkeiden kohtaamisen haasteiden ratkaisemisessa ja arvonluonnin mahdollistamisessa. Ne tukevat strategista tiedonhallintaa edistämällä dataan perustuvaa päätöksentekoa ja strategista fokusta. Löydösten mukaan digitaaliset hankkeet hyötyvät myös vahvasta esihenkilötyöstä, tiedon jakamisen ja luomisen mahdollistavasta työn organisoinnista, jatkuvan osaamisen kehittymisen varmistavista oppimismekanismeista, sekä hygieniatekijöinä toimivista henkilöstöjohtamisesta ja IT-käytännöistä.
Tutkimus tarjoaa näkemyksiä digitaalisten hankkeiden kohtaamista haasteista arvonluonnissa, sekä tavoista ja käytännöistä, joilla niihin vastataan yritysten toiminnassa. Tutkimuksen löydösten pohjalta esitetty tietojohtamisen käytäntöjen digitaalisten hankkeiden tukimalli tukee yrityksiä digitaalisiin hankkeisiin valmistautumisessa.
The thesis was carried out as a qualitative interview study using semi-structured thematic interviews. The interviewees were C-level executives of various companies with extensive experience in management and profit responsibilities in digital projects. According to the results, information systems do not create value in themselves, but they are a basic prerequisite for daily business and support value creation by integrating with business and people's activities. Digital projects participate in value creation by sensing opportunities, seizing them and reconfiguring their existing operating environments. The study shows that knowledge management practices play a key role in solving the challenges companies face in digital projects and in enabling value creation. They support strategic information management by promoting data-driven decision-making and maintaining a strategic focus. According to the findings, digital projects also benefit from strong supervisory work, work organization that enables the sharing and creation of knowledge, learning mechanisms that ensure continuous competence development, and human resource management and IT practices that act as hygiene factors.
The study provides insights on the challenges faced by digital projects in value creation, as well as the ways and practices in which they are addressed in companies' operations. Based on the findings of the study, a support model of knowledge management practices for digital projects is presented, which supports companies in preparing for digital projects.