Tilaajaosapuolen hiilijohtamisen ohjeistus allianssimallin rakennushankkeilla
Pekuri, Sami (2025)
Diplomityö
Pekuri, Sami
2025
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025062674165
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025062674165
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä tarkastellaan Kaupunkiliikenteen hiilijohtamisen omistajaohjauksen toimintaa ja sen kehittämistä oman organisaation sisällä. Tutkimuksen kehitystyön tavoitteena on tunnistaa Kaupunkiliikenteen sisäisiä kehityskohteita hiilijohtamisessa allianssimallin rakennushankkeilla. Kehitystyössä käytettiin viitekehyksenä PAS 2080 -standardia, minkä avulla tunnistettuihin kehitysehdotuksiin on haettu ratkaisuja.
Diplomityö on kehittämistutkimus, joka perustuu PAS 2080 -standardin analysointiin ja sen soveltamismahdollisuuksiin osana hiilijohtamisen kehittämistä. Empiirinen osio on toteutettu kehitystyönä haastattelemalla projekti- ja hiilijohtamisen asiantuntijoita. Kehitystyön alussa on perehdytty Kaupunkiliikenteen nykyiseen omistajaohjauksen nykytilaan sekä siinä tunnistettuihin kehityskohtiin haastattelemalla Kaupunkiliikenteen asiantuntijoita eri yksiköistä. Nykytila-analyysin jälkeen haastatteluita on jatkettu ja tätä kautta tunnistettu uusia kehityskohtia omistajaohjauksessa hiilijohtamisen osalta. Lopussa on tehty yhteenveto löydetyistä kehityskohdista sekä hyödynnetty PAS 2080 -standardia kehitysehdotuksien löytämiseen.
Diplomityön lopputuloksena voidaan todeta, että ympäristö- ja hiilijohtaminen vaatii koko yrityksen sekä käytännössä kaikkien työntekijöiden sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin ja niiden käytäntöjen toteuttamiseen. Vastuita ei voida jakaa vain yhden tiimin tai tiettyjen asiantuntijoiden harteille. Diplomityö tarjoaa käytännönläheisiä suosituksia hiilijohtamiseen allianssimallin rakennushankkeilla, mutta oppeja voidaan soveltaa myös muilla rakennushankkeilla. Työssä saadut johtopäätökset voivat tarjota aiheita lisätutkimuksille hiilijohtamisen osalta esimerkiksi konkreettisten tavoitteiden tai mittareiden asettamiseen. This master’s thesis examines the carbon management practices at Kaupunkiliikenne Oy and development within the organization. The aim of the development project is to identify development areas related to carbon management in alliance model construction projects. The PAS 2080 standard was used as a framework in the development project to find solutions to the identified areas for improvement.
The thesis is development study based on the analysis of the PAS 2080 standard and its applicability in advancing carbon management. The empirical part of the study was carried out through interviews with project and carbon management experts. The development work began with an investigation of the current state of owner governance at Kaupunkiliikenne, as well as the identification of development needs, through interviews with experts from different departments from the company. Interviews were continued to identify new improvement areas related to carbon management. The findings were summarized, and the PAS 2080 standard was used to support the formulation of development proposal.
As a result of the thesis, it can be concluded that environmental and carbon management require commitment from the entire organization, and active participation from all units. The responsibilities cannot rest only on single team or few experts inside of the company or project. The thesis provides practical recommendations for carbon management in alliance model construction projects, but the lessons learned from the research can also be used in other types of construction projects. The conclusion of this study may also serve as a basis for future research in carbon management.
Diplomityö on kehittämistutkimus, joka perustuu PAS 2080 -standardin analysointiin ja sen soveltamismahdollisuuksiin osana hiilijohtamisen kehittämistä. Empiirinen osio on toteutettu kehitystyönä haastattelemalla projekti- ja hiilijohtamisen asiantuntijoita. Kehitystyön alussa on perehdytty Kaupunkiliikenteen nykyiseen omistajaohjauksen nykytilaan sekä siinä tunnistettuihin kehityskohtiin haastattelemalla Kaupunkiliikenteen asiantuntijoita eri yksiköistä. Nykytila-analyysin jälkeen haastatteluita on jatkettu ja tätä kautta tunnistettu uusia kehityskohtia omistajaohjauksessa hiilijohtamisen osalta. Lopussa on tehty yhteenveto löydetyistä kehityskohdista sekä hyödynnetty PAS 2080 -standardia kehitysehdotuksien löytämiseen.
Diplomityön lopputuloksena voidaan todeta, että ympäristö- ja hiilijohtaminen vaatii koko yrityksen sekä käytännössä kaikkien työntekijöiden sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin ja niiden käytäntöjen toteuttamiseen. Vastuita ei voida jakaa vain yhden tiimin tai tiettyjen asiantuntijoiden harteille. Diplomityö tarjoaa käytännönläheisiä suosituksia hiilijohtamiseen allianssimallin rakennushankkeilla, mutta oppeja voidaan soveltaa myös muilla rakennushankkeilla. Työssä saadut johtopäätökset voivat tarjota aiheita lisätutkimuksille hiilijohtamisen osalta esimerkiksi konkreettisten tavoitteiden tai mittareiden asettamiseen.
The thesis is development study based on the analysis of the PAS 2080 standard and its applicability in advancing carbon management. The empirical part of the study was carried out through interviews with project and carbon management experts. The development work began with an investigation of the current state of owner governance at Kaupunkiliikenne, as well as the identification of development needs, through interviews with experts from different departments from the company. Interviews were continued to identify new improvement areas related to carbon management. The findings were summarized, and the PAS 2080 standard was used to support the formulation of development proposal.
As a result of the thesis, it can be concluded that environmental and carbon management require commitment from the entire organization, and active participation from all units. The responsibilities cannot rest only on single team or few experts inside of the company or project. The thesis provides practical recommendations for carbon management in alliance model construction projects, but the lessons learned from the research can also be used in other types of construction projects. The conclusion of this study may also serve as a basis for future research in carbon management.