Quantifying the effects of advertising expenditures on sales
Oja, Antti (2025)
Pro gradu -tutkielma
Oja, Antti
2025
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025063075606
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025063075606
Tiivistelmä
Marketing mix modelling has since 1960’s been one of marketing executives’ main techniques for quantifying the impact of advertising expenditures on sales. In recent years this statistical modelling technique has seen a new surge in interest from researchers and companies alike due to the tightened privacy laws and regulations challenging tracking methods based on cookies. This has turned companies to look for alternative methods that are not reliant on user-level online tracking technologies.
The objective of this study is to quantify the effect of advertising expenditure on sales using statistical marketing mix modelling techniques. The study aims at measuring the contribution of expenditures in each marketing channel on sales and evaluating if another marketing mix could yield higher returns in sales.
This thesis was conducted as a quantitative research study using statistical modelling techniques. Markkinointimix-mallinnus jo 1960-luvulta kuulunut markkinointijohtajien pääasiallisiin työkaluihin markkinoinnin vaikutusten mittaamisessa. Tämä tilastolliseen analyysiin perustuva mallinnusmenetelmä, jossa tyypillisesti käytetään markkinointi-investointeja ja myyntiä markkinoinnin vaikutuksen mittaamiseksi on kuitenkin kasvattanut huomattavasti suosiotaan jälleen viime vuosina. Syynä suosion kasvuun ovat olleet tiukentuneet tietosuojalainsäädännöt, jotka ovat merkittävästi rajoittaneet verkkoympäristössä tyypillisesti hyödynnettyjä evästepohjaisisa mittausmenetelmiä. Tiukentuneiden säännösten myötä tutkijat ja yritykset ovat jälleen alkaneet hyödyntää mittausmenetelmiä, jotka eivät perustu yksilön verkkokäyttäytymisen seurantan vaan tilastolliseen markkinointi-investointien analyysiin.
Tämä tutkimuksen tavoitteena on määrittää kanavakohtaisten mainosinvestointien vaikutus myyntiin sekä tutkia olisiko tuottaisiko vaihtoehtoinen markkinointimix paremman tuoton mainosinvestoinnielle. Tämä tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena tutkimuksena käyttäen tilastollisia mallinnusmenetelmiä mainosinvestointien vaikutusten määrittämiseksi.
The objective of this study is to quantify the effect of advertising expenditure on sales using statistical marketing mix modelling techniques. The study aims at measuring the contribution of expenditures in each marketing channel on sales and evaluating if another marketing mix could yield higher returns in sales.
This thesis was conducted as a quantitative research study using statistical modelling techniques.
Tämä tutkimuksen tavoitteena on määrittää kanavakohtaisten mainosinvestointien vaikutus myyntiin sekä tutkia olisiko tuottaisiko vaihtoehtoinen markkinointimix paremman tuoton mainosinvestoinnielle. Tämä tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena tutkimuksena käyttäen tilastollisia mallinnusmenetelmiä mainosinvestointien vaikutusten määrittämiseksi.