Measuring the carbon footprint of logistics operations in the supply chain of a manufacturing company
Hasu, Joonas (2025)
Diplomityö
Hasu, Joonas
2025
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025063075609
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025063075609
Tiivistelmä
Logistics activities are a crucial part of modern supply chains, ensuring that different materials and products end up in the right place at the right time. Due to the major increase in demand, they produce more emissions each year, with no decrease in demand in sight. However, the forecasted demand increases are not sustainable without drastic reductions to the emissions produced by transport, and tightening regulatory pressure is encouraging companies to reduce the emissions emerging from their transport activities. To ensure that the reduction attempts are effective, the emissions need to be quantified correctly, guiding the efforts towards correct sources.
This study investigates how emissions emerging from logistics activities can be accurately measured in a manufacturing company setting. It utilizes multiple research methods, combining an extensive literature review to a case study of a multinational manufacturing company. To help the case company track and forecast their emissions more accurately, an interactive tool was developed as a part of the study. In manufacturing companies, logistics are usually outsourced, challenging the calculation process as both the quantity and quality of the data are typically more restricted than in a company handling their logistics in-house.
This study finds that successful measurement requires information about the transport distances, weight of the payload, transport modality and type of vehicle used, with other factors such as loading efficiency improving the accuracy of the calculations as they are introduced. Using distance-based approaches, manufacturing companies are able to both quantify past emissions as well as forecast future emissions. The results of these actions can be used to support decisions in supplier selection, production localization and transport mode selection. Logistiikkatoiminnot ovat kriittinen osa nykyaikaisia toimitusketjuja, varmistaen raaka-aineiden ja lopputuotteiden päätymisen oikeaan paikkaan oikeaan aikaan. Kasvaneen kysynnän vuoksi logistiikka tuottaa vuosi vuodelta enemmän päästöjä, eikä tämän kaltainen kasvutahti ole kestävää ilman merkittäviä vähennyksiä kuljetusten päästöihin. Samanaikaisesti tiukentuvat säädökset rohkaisevat yrityksiä vähentämään päästöjään. Jotta vähennystoimenpiteet kohdentuvat oikeisiin toimintoihin, tarvitaan tuloksekasta päästölaskentaa niiden löytämiseen.
Tämä diplomityö tutkii, kuinka valmistavan teollisuuden yrityksessä voidaan toteuttaa onnistunutta logistiikkatoimintojen päästölaskentaa. Työ hyödyntää useampaa tutkimusmenetelmää, yhdistäen laajan kirjallisuuskatsauksen käytännön tutkimukseen ja data-analyysiin monikansallisessa valmistavan teollisuuden yrityksessä. Työn tuotoksena yritykselle kehitettiin interaktiivinen työkalu, jota yritys voi hyödyntää päästöjen laskennassa ja ennustamisessa. Tyypillisesti valmistavan teollisuuden yritykset ulkoistavat logistiikkatoimintonsa, mikä hankaloittaa laskentaa datan määrän ja laadun ollessa heikompaa kuin toiminnot itse hoitavassa yrityksessä.
Tutkimuksessa havaittiin, että onnistunut päästölaskenta vaatii dataa kuljetusmatkoista, kuljetettavan tavaran painosta, kuljetusmuodosta ja kulkuneuvon tyypistä. Lisätietojen, kuten lastaustehokkuuden, sisällyttäminen laskelmiin parantaa laskelmien tarkkuutta. Matkaperusteisia laskelmia hyödyntämällä teollisuuden yritykset pystyvät sekä laskemaan että ennustamaan logistiikkatoimintojensa päästöjä. Laskelmista saatavia tuloksia voidaan hyödyntää päätöksenteossa niin toimittajavalintaa, tuotannon sijoittelemista kuin kuljetusmuotojenkin valintaa koskien.
This study investigates how emissions emerging from logistics activities can be accurately measured in a manufacturing company setting. It utilizes multiple research methods, combining an extensive literature review to a case study of a multinational manufacturing company. To help the case company track and forecast their emissions more accurately, an interactive tool was developed as a part of the study. In manufacturing companies, logistics are usually outsourced, challenging the calculation process as both the quantity and quality of the data are typically more restricted than in a company handling their logistics in-house.
This study finds that successful measurement requires information about the transport distances, weight of the payload, transport modality and type of vehicle used, with other factors such as loading efficiency improving the accuracy of the calculations as they are introduced. Using distance-based approaches, manufacturing companies are able to both quantify past emissions as well as forecast future emissions. The results of these actions can be used to support decisions in supplier selection, production localization and transport mode selection.
Tämä diplomityö tutkii, kuinka valmistavan teollisuuden yrityksessä voidaan toteuttaa onnistunutta logistiikkatoimintojen päästölaskentaa. Työ hyödyntää useampaa tutkimusmenetelmää, yhdistäen laajan kirjallisuuskatsauksen käytännön tutkimukseen ja data-analyysiin monikansallisessa valmistavan teollisuuden yrityksessä. Työn tuotoksena yritykselle kehitettiin interaktiivinen työkalu, jota yritys voi hyödyntää päästöjen laskennassa ja ennustamisessa. Tyypillisesti valmistavan teollisuuden yritykset ulkoistavat logistiikkatoimintonsa, mikä hankaloittaa laskentaa datan määrän ja laadun ollessa heikompaa kuin toiminnot itse hoitavassa yrityksessä.
Tutkimuksessa havaittiin, että onnistunut päästölaskenta vaatii dataa kuljetusmatkoista, kuljetettavan tavaran painosta, kuljetusmuodosta ja kulkuneuvon tyypistä. Lisätietojen, kuten lastaustehokkuuden, sisällyttäminen laskelmiin parantaa laskelmien tarkkuutta. Matkaperusteisia laskelmia hyödyntämällä teollisuuden yritykset pystyvät sekä laskemaan että ennustamaan logistiikkatoimintojensa päästöjä. Laskelmista saatavia tuloksia voidaan hyödyntää päätöksenteossa niin toimittajavalintaa, tuotannon sijoittelemista kuin kuljetusmuotojenkin valintaa koskien.