Scenario-based assessment of carbon dioxide emissions in the South Savo region
Lyömiö, Veera (2025)
Diplomityö
Lyömiö, Veera
2025
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025063075628
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025063075628
Tiivistelmä
Climate change is one of the greatest challenges of our time. It requires action at all levels, from international, national, regional and municipal level. Regions play a key role between national and municipal actors. Regions are well placed to implement effective and targeted climate mitigation measures.
This master's thesis examines the past and future development of carbon dioxide emissions in the South Savo region. Future emissions were estimated using an Excel-based scenario tool, which is based on the municipal-level emission scenario tool developed by the Finnish Environment Institute.
The analysis begins with the development of a baseline scenario, followed by three alternative scenarios that are the electrification of passenger cars, investments in renewable energy, and the restoration of peatlands. The results are compared to South Savo’s regional climate targets as well as Finland’s national and the EU's emission reduction goals.
The results suggest that in the baseline scenario, South Savo is likely to meet the EU’s 2030 climate target but not national and regional goals. Under the alternative scenario, the region would also reach the national 2030 target, but not the longer-term goals for 2040 and 2050. Ilmastonmuutoksen torjuminen on yksi aikamme suurimmista haasteista. Sen torjumiseen tarvitaan kaikkia poliittisia tasoja kansainvälisestä, kansalliseen, maakunnalliseen ja kunnalliseen toimintaan. Maakunnilla on tärkeä rooli kansallisten ja kunnallisten toimijoiden välissä. Maakunnat ovat tarpeeksi lähellä, jotta voivat suorittaa tehokkaita ja hyvin kohdennettuja toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.
Tämä diplomityö tarkastelee Etelä-Savon maakunnan hiilidioksidipäästöjen mennyttä ja tulevaa kehitystä. Tulevaisuuden päästöt arvioitiin Excel-pohjaisella skenaariotyökalulla, joka pohjautuu Suomen ympäristökeskuksen kehittämään kuntatason päästöskenaariomalliin.
Työssä muodostettiin ensin perusskenaario, minkä jälkeen laadittiin kolme vaihtoehtoista skenaariota. Näissä tarkasteltiin henkilöautoliikenteen sähköistymistä, uusiutuvan energian investointeja sekä turvemaiden ennallistamista. Skenaarioiden tuloksia verrattiin Etelä-Savon alueellisiin, kansallisiin ja EU-tason ilmastotavoitteisiin
Tulosten perusteella Etelä-Savo saavuttaa perusskenaariossa EU:n vuoden 2030 päästövähennystavoitteen, mutta ei kansallista tai omaa alueellista tavoitteettaan. Vaihtoehtoisessa skenaariossa maakunta yltää myös kansalliseen vuoden 2030 tavoitteeseen, mutta ei vuoden 2040 tai 2050 tavoitteisiin.
This master's thesis examines the past and future development of carbon dioxide emissions in the South Savo region. Future emissions were estimated using an Excel-based scenario tool, which is based on the municipal-level emission scenario tool developed by the Finnish Environment Institute.
The analysis begins with the development of a baseline scenario, followed by three alternative scenarios that are the electrification of passenger cars, investments in renewable energy, and the restoration of peatlands. The results are compared to South Savo’s regional climate targets as well as Finland’s national and the EU's emission reduction goals.
The results suggest that in the baseline scenario, South Savo is likely to meet the EU’s 2030 climate target but not national and regional goals. Under the alternative scenario, the region would also reach the national 2030 target, but not the longer-term goals for 2040 and 2050.
Tämä diplomityö tarkastelee Etelä-Savon maakunnan hiilidioksidipäästöjen mennyttä ja tulevaa kehitystä. Tulevaisuuden päästöt arvioitiin Excel-pohjaisella skenaariotyökalulla, joka pohjautuu Suomen ympäristökeskuksen kehittämään kuntatason päästöskenaariomalliin.
Työssä muodostettiin ensin perusskenaario, minkä jälkeen laadittiin kolme vaihtoehtoista skenaariota. Näissä tarkasteltiin henkilöautoliikenteen sähköistymistä, uusiutuvan energian investointeja sekä turvemaiden ennallistamista. Skenaarioiden tuloksia verrattiin Etelä-Savon alueellisiin, kansallisiin ja EU-tason ilmastotavoitteisiin
Tulosten perusteella Etelä-Savo saavuttaa perusskenaariossa EU:n vuoden 2030 päästövähennystavoitteen, mutta ei kansallista tai omaa alueellista tavoitteettaan. Vaihtoehtoisessa skenaariossa maakunta yltää myös kansalliseen vuoden 2030 tavoitteeseen, mutta ei vuoden 2040 tai 2050 tavoitteisiin.