Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

A design artifact for enhancing and automating the assessment process in introduction programming courses

Peltola, Jesse (2025)

Katso/Avaa
mastersthesis_Peltola_Jesse.pdf (4.456Mb)
Lataukset: 


Diplomityö

Peltola, Jesse
2025

School of Engineering Science, Tietotekniikka

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025063075630

Tiivistelmä

The enrollment in CS1 and CS2 courses has steadily increased over the years, resulting in a higher workload for the teaching assistants. One major challenge that has emerged is the subjectivity and inconsistency in the assessment process.

This thesis aims to develop a grading tool that reduces inconsistency between teaching assistants and expedites their assessment process. This thesis uses a design-science research methodology to develop an artifact and evaluate the assessment process, identifying the most common programming violations made by the students. To better understand how to improve consistency and objectivity in the assessment process, the related works are analyzed. This thesis also lists the semi-automated and automated grading tools, presenting their current state. However, these were not suitable for this thesis due to their limitations or being deprecated.

The results of this thesis showed that the artifact worked adequately while expediting TAs’ assessment process. The statistics about programming violations were successfully extracted with the tool.
 
Ohjelmoinnin perusteiden kurssien ilmoittautumismäärät ovat kasvaneet tasaisesti vuosien varrella, mikä on johtanut opetusavustajien suurempaan työmäärään. Yksi merkittävä haaste on arviointiprosessin subjektiivisuus ja epäjohdonmukaisuus. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää arviointityökalu, joka vähentää opetusavustajien välistä epäjohdonmukaisuutta ja nopeuttaa heidän arviointiprosessiaan.

Tässä diplomityössä käytetään suunnittelutieteen tutkimusmenetelmää artefaktin kehittämiseen ja arviointiprosessin arviointiin tunnistamalla opiskelijoiden yleisimmät ohjelmointivirheet. Ymmärtääkseen paremmin, miten arviointiprosessin johdonmukaisuutta ja objektiivisuutta voidaan parantaa, analysoidaan aiheeseen liittyviä tutkimuksia. Tässä diplomityössä luetellaan myös puoliautomaattiset ja automatisoidut arviointityökalut ja esitetään niiden nykytila. Nämä eivät kuitenkaan sopineet tähän diplomityöhön rajoitustensa tai vanhentuneisuuden vuoksi.

Tämän opinnäytetyön tulokset osoittivat, että arviointityökalu toimi riittävästi ja nopeuttaa opetusavustajien arviointiprosessia. Ohjelmointivirheitä koskevat tilastot saatiin onnistuneesti työkalulla.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [14178]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste