Sustaining growth : building new business in a mature industry
Penttilä, Topi (2025)
Diplomityö
Penttilä, Topi
2025
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025063075631
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025063075631
Tiivistelmä
Large corporations, particularly in technology-driven markets, must adapt to rapidly changing environments to maintain their status and achieve growth. Often, corporations in mature markets struggle to break out of purely developing incremental changes to their existing products in shrinking markets. As startups thrive in uncertain conditions, corporations face additional challenges in integrating new business development efforts into their existing processes.
This thesis examines the evolution of new business development at Elisa Corporation, a leading Finnish telecommunications provider.
The theoretical part discusses several approaches to corporate innovation. It highlights the importance of a holistic approach, a tailored strategy instead of a one-size-fits-all methodology. The research is based on a qualitative case study conducted through six interviews, a retrospective and a survey with 11 responders. The data was collected between May and December 2024.
The results indicate that the company has taken significant steps in establishing systematic methods for new business development. The team that implemented a customer-centric and evidence-based model for new business development has partially rooted this in the company culture. Responsibility has now shifted to business units, with dedicated growth teams providing support for their work. This creates opportunities but also poses risks such as knowledge loss and strategic misalignment. While challenges remain, such as siloed structures, risk aversion and the challenge of disseminating a company-wide culture that encourages innovation, the positive progress presents a solid foundation for future development. Suuret yritykset, erityisesti teknologiavetoisilla markkinoilla, joutuvat sopeutumaan nopeasti muuttuviin ympäristöihin säilyttääkseen asemansa ja saavuttaakseen kasvua. Kypsillä markkinoilla toimivien yritysten on usein vaikea irrottautua ikeestä, jossa kasvua haetaan kutistuvilta markkinoilta vain kehittämällä inkrementaalisia parannuksia olemassa oleviin tuotteisiin. Startup-yrityksille epävarmat olosuhteet ovat tyypillisiä, kun taas suuret yritykset kokevat erilaisia haasteita epävarmojen, uuden liiketoiminnan lähtöjen, integroimisesta omiin prosesseihinsa.
Tämä diplomityö tarkastelee uuden liiketoiminnan kehittämistä kohdeyrityksessä, Elisassa, joka on Suomen johtavia tietoliikenneyrityksiä.
Työn teoreettinen osuus käsittelee erilaisia lähestymistapoja siihen, miten innovointia voisi tehdä ja johtaa suuressa yrityksessä. Teoria korostaa kokonaisvaltaisen, räätälöidyn strategian merkitystä sen sijaan, että ehdottaisi yhtä kaikille sopivaa tapaa. Tutkimusosio perustuu laadulliseen tapaustutkimukseen, joka toteutettiin kuuden haastattelun, yhden retrospektiivin ja 11 vastaajaa tavoittaneen kyselyn avulla touko-joulukuussa 2024.
Tulokset osoittavat, että kohdeyrityksessä on viime vuosina onnistuneesti systematisoitu uuden liiketoiminnan kehittämistä. Tiimi, joka kehitti asiakaslähtöisen ja todennuspohjaisen lähestymistavan, sai osittain juurrutettua sen yrityskulttuuriin. Vastuu kehittämisestä on nyt siirretty liiketoimintaysiköille, ja kasvutiimit tukevat tätä työtä. Tämä avaa uusia mahdollisuuksia, mutta tuo mukanaan myös riskejä muun muassa hiljaisen tiedon katoamisesta ja strategisesta hajanaisuudesta. Vaikka haasteita edelleen esiintyy, kuten riskien karttaminen, tiimien siiloutuminen ja innovaatioita tukevan yrityskulttuurin laajamittaisen jalkauttamisen vaikeus, edistys tarjoaa vahvan pohjan jatkokehitykselle.
This thesis examines the evolution of new business development at Elisa Corporation, a leading Finnish telecommunications provider.
The theoretical part discusses several approaches to corporate innovation. It highlights the importance of a holistic approach, a tailored strategy instead of a one-size-fits-all methodology. The research is based on a qualitative case study conducted through six interviews, a retrospective and a survey with 11 responders. The data was collected between May and December 2024.
The results indicate that the company has taken significant steps in establishing systematic methods for new business development. The team that implemented a customer-centric and evidence-based model for new business development has partially rooted this in the company culture. Responsibility has now shifted to business units, with dedicated growth teams providing support for their work. This creates opportunities but also poses risks such as knowledge loss and strategic misalignment. While challenges remain, such as siloed structures, risk aversion and the challenge of disseminating a company-wide culture that encourages innovation, the positive progress presents a solid foundation for future development.
Tämä diplomityö tarkastelee uuden liiketoiminnan kehittämistä kohdeyrityksessä, Elisassa, joka on Suomen johtavia tietoliikenneyrityksiä.
Työn teoreettinen osuus käsittelee erilaisia lähestymistapoja siihen, miten innovointia voisi tehdä ja johtaa suuressa yrityksessä. Teoria korostaa kokonaisvaltaisen, räätälöidyn strategian merkitystä sen sijaan, että ehdottaisi yhtä kaikille sopivaa tapaa. Tutkimusosio perustuu laadulliseen tapaustutkimukseen, joka toteutettiin kuuden haastattelun, yhden retrospektiivin ja 11 vastaajaa tavoittaneen kyselyn avulla touko-joulukuussa 2024.
Tulokset osoittavat, että kohdeyrityksessä on viime vuosina onnistuneesti systematisoitu uuden liiketoiminnan kehittämistä. Tiimi, joka kehitti asiakaslähtöisen ja todennuspohjaisen lähestymistavan, sai osittain juurrutettua sen yrityskulttuuriin. Vastuu kehittämisestä on nyt siirretty liiketoimintaysiköille, ja kasvutiimit tukevat tätä työtä. Tämä avaa uusia mahdollisuuksia, mutta tuo mukanaan myös riskejä muun muassa hiljaisen tiedon katoamisesta ja strategisesta hajanaisuudesta. Vaikka haasteita edelleen esiintyy, kuten riskien karttaminen, tiimien siiloutuminen ja innovaatioita tukevan yrityskulttuurin laajamittaisen jalkauttamisen vaikeus, edistys tarjoaa vahvan pohjan jatkokehitykselle.