Enhancing supplier relationship management with digital solutions : a case study for a large technology industry company
Karjalainen, Pauli (2025)
Diplomityö
Karjalainen, Pauli
2025
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025070176526
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025070176526
Tiivistelmä
In today’s industrial landscape, companies often focus on core competences and outsource other activities, increasing reliance on suppliers, and making effective supplier relationships critical to financial performance. Simultaneously, the digitalization of procurement is trans-forming how organizations approach Supplier Relationship Management (SRM). This master’s thesis addresses challenges in the SRM processes of a large technology industry company, and examines how digital tools can be utilized to enhance them.
The research was conducted as a qualitative case study in collaboration with the case company, combining a literature review with empirical methods to analyze existing SRM practices and identify areas for improvement. To analyze the current SRM practices, process and data mapping techniques were employed alongside a comprehensive challenge identification, through internal interviews. The analysis revealed several key challenges: supplier data and records are dispersed across multiple systems, and certain process workflows such as supplier performance assessment and supplier compliance management are fragmented, relying on manual steps and lacking integration. These findings guided the specification of requirements for a more integrated digital SRM environment.
Based on the combined findings from the literature and empirical analyses, the thesis presents practical recommendations and a framework for improving the company’s SRM capabilities based on the identified requirements and the analysis of different solutions. By aligning its practices with these recommendations, the company can better leverage supplier relationships to achieve business goals such as joint value creation and operational efficiency. Nykypäivän teollisuuden toimintaympäristössä yritykset keskittyvät usein ydinosaamiseensa ja ulkoistavat muita toimintoja, mikä lisää riippuvuutta toimittajista ja tekee tehokkaista toimittajasuhteista keskeisiä taloudellisen suorituskyvyn kannalta. Samaan aikaan hankintatoimen digitalisaatio muuttaa tapaa, jolla organisaatiot lähestyvät toimittajasuhteiden hallintaa (SRM, Supplier Relationship Management). Tämä diplomityö käsittelee suuren teknologiateollisuuden yrityksen SRM-prosessien haasteita ja tarkastelee, miten digitaalisia työkaluja voidaan hyödyntää niiden kehittämisessä. Tutkimus toteutettiin laadullisena case-tutkimuksena yhteistyössä kohdeyrityksen kanssa, yhdistäen kirjallisuuskatsausta ja empiirisiä menetelmiä nykyisten SRM-prosessien analysoimiseksi ja kehitystarpeiden tunnistamiseksi.
Tutkimuksen empiirinen osuus sisälsi kohdeyrityksen SRM-prosessi- ja datakartoituksen sekä kokonaisvaltaisen ongelmakartoituksen, jotka toteutettiin yrityksen sisäisten haastattelujen avulla. Analyysit toivat esiin keskeisiä ongelmia, kuten toimittajadatan hajaantuminen useisiin järjestelmiin, sekä tiettyjen prosessien - kuten toimittajien suorituskyvyn arviointi ja vaatimustenmukaisuuden hallinta - hajanaisuus, manuaalisten vaiheiden tarve, sekä integraation puute. Nämä havainnot ohjasivat vaatimusmäärittelyä integroidummalle digitaaliselle SRM-ympäristölle.
Kirjallisuus- ja empiirisen analyysin perusteella tutkimuksessa esitetään käytännön suosituksia ja muodostetaan viitekehys yrityksen SRM-kyvykkyyksien kehittämiselle tunnistettujen vaatimuksien sekä digitaalisten ratkaisujen analyysien pohjalta. Noudattamalla tutkimuksen havaintoja yritys voi hyödyntää toimittajasuhteita tehokkaammin ja edistää liiketoimintatavoitteita, kuten yhteistä arvonluontia ja operatiivista tehokkuutta.
The research was conducted as a qualitative case study in collaboration with the case company, combining a literature review with empirical methods to analyze existing SRM practices and identify areas for improvement. To analyze the current SRM practices, process and data mapping techniques were employed alongside a comprehensive challenge identification, through internal interviews. The analysis revealed several key challenges: supplier data and records are dispersed across multiple systems, and certain process workflows such as supplier performance assessment and supplier compliance management are fragmented, relying on manual steps and lacking integration. These findings guided the specification of requirements for a more integrated digital SRM environment.
Based on the combined findings from the literature and empirical analyses, the thesis presents practical recommendations and a framework for improving the company’s SRM capabilities based on the identified requirements and the analysis of different solutions. By aligning its practices with these recommendations, the company can better leverage supplier relationships to achieve business goals such as joint value creation and operational efficiency.
Tutkimuksen empiirinen osuus sisälsi kohdeyrityksen SRM-prosessi- ja datakartoituksen sekä kokonaisvaltaisen ongelmakartoituksen, jotka toteutettiin yrityksen sisäisten haastattelujen avulla. Analyysit toivat esiin keskeisiä ongelmia, kuten toimittajadatan hajaantuminen useisiin järjestelmiin, sekä tiettyjen prosessien - kuten toimittajien suorituskyvyn arviointi ja vaatimustenmukaisuuden hallinta - hajanaisuus, manuaalisten vaiheiden tarve, sekä integraation puute. Nämä havainnot ohjasivat vaatimusmäärittelyä integroidummalle digitaaliselle SRM-ympäristölle.
Kirjallisuus- ja empiirisen analyysin perusteella tutkimuksessa esitetään käytännön suosituksia ja muodostetaan viitekehys yrityksen SRM-kyvykkyyksien kehittämiselle tunnistettujen vaatimuksien sekä digitaalisten ratkaisujen analyysien pohjalta. Noudattamalla tutkimuksen havaintoja yritys voi hyödyntää toimittajasuhteita tehokkaammin ja edistää liiketoimintatavoitteita, kuten yhteistä arvonluontia ja operatiivista tehokkuutta.