Generative AI as a source of competitive advantage in decision-making processes : dynamic capability view
Tuomimaa, Jenna (2025)
Kandidaatintutkielma
Tuomimaa, Jenna
2025
School of Business and Management, Kauppatieteet
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025070176528
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025070176528
Tiivistelmä
This study examines how generative AI can be a source of competitive advantage and how it can further promote a greater competitive advantage in strategic decision-making
processes at the management level. The study applies dynamic capabilities view, addressing the crucial role of organizations and managers in successfully sensing new opportunities and acting upon them through the seizing capabilities. Additionally, the challenges of creating and sustaining a competitive advantage from the sources of generative AI are addressed in decision-making processes.
The research applies a qualitative research approach. The empirical data is collected through semi-structured interviews from participants with managerial background and experience to utilize generative AI. The data from multiple cases is analyzed with a thematic analysis.
The key findings of this paper demonstrate that generative AI can provide a source of competitive advantage in strategic decision-making when the management approach is proactive. The identified competitive advantages were addressed through managers' capabilities to sense and seize accordingly. In terms of sensing, generative AI enhances competitive advantage by improving and accelerating market scanning, creation, and opportunity detection. For seizing capabilities, increased efficiency, productivity improvements, and enhanced support were addressed. Nevertheless, generative AI alone is not a sufficient source of competitive advantage. Certain management competencies are required to ensure that dynamic capabilities are activated and directed to the right objective at the right time. Tämä tutkielma tutkii, kuinka generatiivinen tekoäly voi olla kilpailuedun lähde, ja kuinka generatiivinen tekoäly voi edistää kilpailuedun myöhempää saavuttamista johtotason strategisessa päätöksenteossa. Tämä tutkimus pohjautuu dynaamisten kyvykkyyksien teoriaan. Tutkimus huomioi organisaatioiden ja johtajien keskeisen roolin uusien mahdollisuuksien onnistuneessa havaitsemisessa (sensing) ja niiden mukaisessa toiminnan suuntaamisessa seizing kyvykkyyksien kautta. Lisäksi tämä tutkimus huomioi kilpailuedun luonnin ja ylläpitämisen haasteet, kun kilpailuedun lähteenä on generatiivinen tekoäly.
Tutkielma on laadullinen tutkimuksen. Tutkielman aineisto on kerätty puolistrukturoiduista haastatteluista osallistujilta, joilla on johtamistaustaa ja kokemusta generatiivisen tekoälyn hyödyntämisestä. Kerätty aineisto on analysoitu teema analyysillä. Tutkimus on monitapaustutkimus.
Tämän tutkimuksen keskeisimmät tutkimuslöydökset osoittavat, että generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen voi johtaa kilpailuedun syntymiseen strategisessa päätöksenteossa, kun johtaminen on proaktiivista. Tunnistetut kilpailuedun lähteet on analysoitu johtotason sensing ja seizing kyvykkyyksien mukaisesti. Sensing –vaiheessa generatiivinen tekoäly edistää kilpailuedun saavuttamista parantuneella ja nopeutuneella markkina-analysoinnilla, luomisella, ja mahdollisuuksien tunnistamisella. Seizing-vaiheessa kyseessä on puolestaan kasvanut tehokkuus ja produktiivisuus sekä lisääntynyt tuki. Generatiivinen tekoäly ei kuitenkaan ole yksinään riittävä kilpailuedun lähde. Tietyt johtotason kyvykkyydet ovat välttämättömiä, jotta dynaamiset kyvykkyydet ovat aktiivisia sekä suunnattuna oikeaan tavoitteeseen oikeaan aikaan.
processes at the management level. The study applies dynamic capabilities view, addressing the crucial role of organizations and managers in successfully sensing new opportunities and acting upon them through the seizing capabilities. Additionally, the challenges of creating and sustaining a competitive advantage from the sources of generative AI are addressed in decision-making processes.
The research applies a qualitative research approach. The empirical data is collected through semi-structured interviews from participants with managerial background and experience to utilize generative AI. The data from multiple cases is analyzed with a thematic analysis.
The key findings of this paper demonstrate that generative AI can provide a source of competitive advantage in strategic decision-making when the management approach is proactive. The identified competitive advantages were addressed through managers' capabilities to sense and seize accordingly. In terms of sensing, generative AI enhances competitive advantage by improving and accelerating market scanning, creation, and opportunity detection. For seizing capabilities, increased efficiency, productivity improvements, and enhanced support were addressed. Nevertheless, generative AI alone is not a sufficient source of competitive advantage. Certain management competencies are required to ensure that dynamic capabilities are activated and directed to the right objective at the right time.
Tutkielma on laadullinen tutkimuksen. Tutkielman aineisto on kerätty puolistrukturoiduista haastatteluista osallistujilta, joilla on johtamistaustaa ja kokemusta generatiivisen tekoälyn hyödyntämisestä. Kerätty aineisto on analysoitu teema analyysillä. Tutkimus on monitapaustutkimus.
Tämän tutkimuksen keskeisimmät tutkimuslöydökset osoittavat, että generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen voi johtaa kilpailuedun syntymiseen strategisessa päätöksenteossa, kun johtaminen on proaktiivista. Tunnistetut kilpailuedun lähteet on analysoitu johtotason sensing ja seizing kyvykkyyksien mukaisesti. Sensing –vaiheessa generatiivinen tekoäly edistää kilpailuedun saavuttamista parantuneella ja nopeutuneella markkina-analysoinnilla, luomisella, ja mahdollisuuksien tunnistamisella. Seizing-vaiheessa kyseessä on puolestaan kasvanut tehokkuus ja produktiivisuus sekä lisääntynyt tuki. Generatiivinen tekoäly ei kuitenkaan ole yksinään riittävä kilpailuedun lähde. Tietyt johtotason kyvykkyydet ovat välttämättömiä, jotta dynaamiset kyvykkyydet ovat aktiivisia sekä suunnattuna oikeaan tavoitteeseen oikeaan aikaan.