Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Tieteelliset julkaisut
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Tieteelliset julkaisut
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Light field video streaming on GPU

Chlubna, Tomáš; Milet, Tomáš; Zemčík, Pavel (2025-06-25)

Katso/Avaa
chlubna_et_al_light_field_video_aam.pdf (98.75Mb)
Huom!
Sisältö avataan julkiseksi
: 26.06.2027

Post-print / Final draft

Chlubna, Tomáš
Milet, Tomáš
Zemčík, Pavel
25.06.2025

Signal Processing: Image Communication

138

Elsevier

School of Energy Systems

https://doi.org/10.1016/j.image.2025.117377
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251013101096

Tiivistelmä

This paper proposes an efficient encoding method for light field video rendering in real time. Each frame of the light field video consists of a grid of images capturing the scene from different camera positions. The images are encoded by a video compression algorithm. The positions of the keyframes on the grid are automatically determined. The proposed compression uses GPU-accelerated HW video decoders. Data transfer between the host and the GPU memory is minimal. Only the packets necessary for the novel view synthesis are transferred. Standard video compression methods need to decode all packets between keyframes, and other existing light field compression methods focus solely on the best compression ratio. The proposed method outperforms them in the quality/decoding time ratio, which is the most important metric for the real-time rendering. The results presented show that currently existing alternatives cannot be used efficiently for 4K light field video streaming. A proof-of-concept light field player was implemented and is available to use. The proposal solves the memory and streaming requirements that are the most crucial issues in light field rendering. The paper additionally outlines enhancements to a current light field rendering technique, which has been modified to integrate effectively with the newly proposed encoding method.

Lähdeviite

Chlubna, T., Milet, T., Zem ík, P. (2025). Light field video streaming on GPU. Signal Processing: Image Communication, vol. 138. DOI: 10.1016/j.image.2025.117377

Alkuperäinen verkko-osoite

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0923596525001237?via%3Dihub
Kokoelmat
  • Tieteelliset julkaisut [1670]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste