Vendor Managed Inventory: the Critical Success Factors from the Manufacturer Point of View
Koljonen, Katri (2006)
Tiivistelmä
Yritykset ovat pakotettuja erilaisiin yhteistyömuotoihin pärjätäkseen kiristyvässä kilpailussa. Yhteistyösuhteet kulkevat eri nimillä riippuen teollisuuden alasta ja siitä, missä kohtaa toimitusketjua ne toteutuvat, mutta periaatteessa kaikki pohjautuvat samaan ideaan kuin Vendor Managed Inventory (VMI); varastoon jakysyntään liittyvä tieto jaetaan toimitusketjun eri osapuolien kesken, jotta tuotanto, jakelu ja varastonhallinta olisi mahdollista optimoida.
Vendor Managed Inventory on ideana yksinkertainen, mutta vaatii onnistuakseen paljon. Perusolettamus on, että toimittajan on kyettävä hallinnoimaan asiakkaan varastoa paremmin kuin asiakas itse. Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista ilman riittävää yhteistyötä, oikeanlaista informaatiota tai sopivia tuoteominaisuuksia.
Tämän työn tarkoitus on esitellä kriittiset menestystekijät valmistajan kannalta, kun näkyvyys todelliseen kysyntään on heikko ja kyseessäolevat tuotteet ovat ominaisuuksiltaan toimintamalliin huonosti soveltuvia. VMItoimintamallin soveltuvuus matkapuhelimia valmistavan yrityksen liiketoimintaan, sekä sen vaikutus asiakasyhteistyöhön, kannattavuuteen ja toiminnan tehostamiseen on myös tutkittu. Increasing competition is driving companies to cooperation. Collaborative relationships come in many different forms depending on parties involved and the market sector but alternative terms are covering the same idea of Vendor Managed Inventory (VMI); system, where information about stock levels and demand rates are known more than one echelon of the supply chain in order to optimize production, distribution and inventory control.
The idea of Vendor Managed Inventory is simple, but success requires a lot. The fundamental assumption is that the supplier is more capable of controlling the customer's inventory than the customer itself. This requires deep collaboration, adequate information sharing and suitable product characteristics.
This research is made to find critical success factors from the manufacturer point of view, when the concept is implemented to the products with unsuitable VMI characteristics and with inaccurate knowledge about real demand. The purpose of this study is to thoroughly understand the nature of VMI method in order to deepen the collaborative customer relationship and improve the overall end-to-end demand supply network efficiency as well as the relative performance and profitability of the parties involved and to investigatethe possibilities to apply it in mobile phone business.
Vendor Managed Inventory on ideana yksinkertainen, mutta vaatii onnistuakseen paljon. Perusolettamus on, että toimittajan on kyettävä hallinnoimaan asiakkaan varastoa paremmin kuin asiakas itse. Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista ilman riittävää yhteistyötä, oikeanlaista informaatiota tai sopivia tuoteominaisuuksia.
Tämän työn tarkoitus on esitellä kriittiset menestystekijät valmistajan kannalta, kun näkyvyys todelliseen kysyntään on heikko ja kyseessäolevat tuotteet ovat ominaisuuksiltaan toimintamalliin huonosti soveltuvia. VMItoimintamallin soveltuvuus matkapuhelimia valmistavan yrityksen liiketoimintaan, sekä sen vaikutus asiakasyhteistyöhön, kannattavuuteen ja toiminnan tehostamiseen on myös tutkittu.
The idea of Vendor Managed Inventory is simple, but success requires a lot. The fundamental assumption is that the supplier is more capable of controlling the customer's inventory than the customer itself. This requires deep collaboration, adequate information sharing and suitable product characteristics.
This research is made to find critical success factors from the manufacturer point of view, when the concept is implemented to the products with unsuitable VMI characteristics and with inaccurate knowledge about real demand. The purpose of this study is to thoroughly understand the nature of VMI method in order to deepen the collaborative customer relationship and improve the overall end-to-end demand supply network efficiency as well as the relative performance and profitability of the parties involved and to investigatethe possibilities to apply it in mobile phone business.