Virtuaaliorganisaation toiminta innovaationäkökulmasta: kommunikaatio, tietojärjestelmät ja työkalut
Lavikainen Mika (2005)
Diplomityö
Lavikainen Mika
2005
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20061012
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20061012
Tiivistelmä
Tutkimuksessa perehdytään virtuaaliorganisaatioiden ja virtuaalitiimien toimintaan sekä etsitään työkaluja, joilla maantieteellisesti hajallaan olevat ryhmät pystyvät kommunikoimaan ja jakamaan tietoa keskenään. Työssä käsitellään myös ympäristöjä, jotka tukevat virtuaaliyhteistyön syntyä. Lisäksi työssä etsitään keinoja, joilla yhteistyötä tekevät yritykset pystyvät yhdistämään tietojärjestelmiään ja luomaan niistä läpinäkyviä koko yhteistyöverkostossa.
Tavoitteena on luoda laaja-alainen johdatuspaketti yhteistyötä aloittaville yrityksille ja esitellä keskeisiä virtuaalityöskentelyyn liittyviä elementtejä, kutenryhmädynamiikkaa, kollektiivista muistia, tiedon läpinäkyvyyttä, yhteistyöohjelmistoja ja yhteistyön syntyyn vaikuttavia tekijöitä. Työ on suurelta osin teoriapohjaista, mutta sen tukemiseksi on liitetty työtä varten hankittua empiiristä aineistoa. Empiria on koottu haastattelemalla yrityksiä ja asiantuntijoita.
Työn tuloksena saatiin seuraavanlaisia johtopäätöksiä: virtuaalityöskentely eroaa perinteisestä tiimitoiminnasta siten, että suurin osa kommunikoinnista tapahtuu sähköisesti. Tähän tarvitaan työkaluja, joissa kuitenkin on vielä kehitettävää esimerkiksi standardoinnin suhteen. Yhteistyöohjelmistojen kehityksessä ja tietojärjestelmien yhdistämisessä on keskitytty vain sähköiseen tietoon, eikä olla kiinnitetty huomiota ihmisten osaamisen ja tietämyksen jakamiseen. Tätä varten viimeaikoina onkin alettu kehittämään erilaisia innovaatioympäristöjä, joista yksi on esitelty työssä. Virtuaalisesti toteutettavan yhteistyön keskeisenä elementtinä on luottamus kumppaneiden välillä ja tähän tulee kiinnittää erityistä huomiota. Innovaatioprosessin ja virtuaaliorganisaation tehokkuuden kannalta on tärkeää, että osapuolet ovat halukkaita jakamaan tietoa ja osaamista yhteisen päämäärän saavuttamiseksi. Tutkimus antaa viitteitä siitä, että pienet yritykset ovat halukkaampia jakamaan osaamistaan kuin suuret. This thesis is about getting acquainted with the functioning of virtual organizations and virtual teams; it also seeks tools that geographically dispersed groupscan use to communicate and share information within the group. Also environments that support virtual collaboration are discussed in this thesis. Furthermore, this thesis looks for solutions to integrate information systems within collaborative companies and to make them transparent for the entire collaborative network.
The aim is to create an extensive introduction package forcompanies that are starting to work collaboratively and to introduce key elements of virtual collaboration, for example group dynamics, collective memory, information transparency, collaborative tools and factors that affect the creation of collaborative work. This thesis is mainly based on theoretical literature and to support that I have also gathered some empirical data.
Asa result I have made the following conclusions; virtual working differs from the traditional teamwork largely in the means of communication, which is done mainly electronically. For that, teams need tools that yet need some development, for example in the terms of standardization. The development of collaborative tools and information systems has focused too much on electronic data, leaving behind human knowledge and know-how. Based on those facts, new innovative environments are being developed and one of them is also introduced in this thesis. The main element that supports virtual collaborative work is trust and one should pay particular attention to it. To achieve common goals in terms of innovation process and effective virtual organization it is important that different parties are willing to share their information and knowledge. This study suggests that smaller companies are more willing to share knowledge and information than larger companies.
Tavoitteena on luoda laaja-alainen johdatuspaketti yhteistyötä aloittaville yrityksille ja esitellä keskeisiä virtuaalityöskentelyyn liittyviä elementtejä, kutenryhmädynamiikkaa, kollektiivista muistia, tiedon läpinäkyvyyttä, yhteistyöohjelmistoja ja yhteistyön syntyyn vaikuttavia tekijöitä. Työ on suurelta osin teoriapohjaista, mutta sen tukemiseksi on liitetty työtä varten hankittua empiiristä aineistoa. Empiria on koottu haastattelemalla yrityksiä ja asiantuntijoita.
Työn tuloksena saatiin seuraavanlaisia johtopäätöksiä: virtuaalityöskentely eroaa perinteisestä tiimitoiminnasta siten, että suurin osa kommunikoinnista tapahtuu sähköisesti. Tähän tarvitaan työkaluja, joissa kuitenkin on vielä kehitettävää esimerkiksi standardoinnin suhteen. Yhteistyöohjelmistojen kehityksessä ja tietojärjestelmien yhdistämisessä on keskitytty vain sähköiseen tietoon, eikä olla kiinnitetty huomiota ihmisten osaamisen ja tietämyksen jakamiseen. Tätä varten viimeaikoina onkin alettu kehittämään erilaisia innovaatioympäristöjä, joista yksi on esitelty työssä. Virtuaalisesti toteutettavan yhteistyön keskeisenä elementtinä on luottamus kumppaneiden välillä ja tähän tulee kiinnittää erityistä huomiota. Innovaatioprosessin ja virtuaaliorganisaation tehokkuuden kannalta on tärkeää, että osapuolet ovat halukkaita jakamaan tietoa ja osaamista yhteisen päämäärän saavuttamiseksi. Tutkimus antaa viitteitä siitä, että pienet yritykset ovat halukkaampia jakamaan osaamistaan kuin suuret.
The aim is to create an extensive introduction package forcompanies that are starting to work collaboratively and to introduce key elements of virtual collaboration, for example group dynamics, collective memory, information transparency, collaborative tools and factors that affect the creation of collaborative work. This thesis is mainly based on theoretical literature and to support that I have also gathered some empirical data.
Asa result I have made the following conclusions; virtual working differs from the traditional teamwork largely in the means of communication, which is done mainly electronically. For that, teams need tools that yet need some development, for example in the terms of standardization. The development of collaborative tools and information systems has focused too much on electronic data, leaving behind human knowledge and know-how. Based on those facts, new innovative environments are being developed and one of them is also introduced in this thesis. The main element that supports virtual collaborative work is trust and one should pay particular attention to it. To achieve common goals in terms of innovation process and effective virtual organization it is important that different parties are willing to share their information and knowledge. This study suggests that smaller companies are more willing to share knowledge and information than larger companies.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Esimiestyö virtuaaliorganisaatiossa
Tanninen, Eveliina (2019)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia esimiestyötä virtuaaliorganisaatiossa. Tavoitteena on erityisesti ymmärtää, kuinka virtuaaliorganisaatio vaikuttaa valitussa case- organisaatiossa esimiestyöhön. Tutkimus ... -
Virtuaalijohtaminen – esimiehen rooli ja tärkeimmät vaikuttamiskeinot virtuaalisen tiimin menestyksen kannalta
Pöllänen, Lilli (2015)Tässä tutkimuksessa tutkittiin esimiehen merkitystä ja roolia virtuaalisessa ympäristössä, jossa tiimit ovat osittain itseohjautuvia ja vastaavat osasta perinteisesti esimiehelle kuuluvista vastuista sekä johtamiskäytäntöjä, ... -
Palvelinten siirto virtuaalialustalle
Saarinen, Janne (2006)Virtualisoinnin ideana palvelinten tapauksessa on käyttää fyysisen palvelimen resurssit mahdollisimman tehokkaasti hyödyksi ja näin vähentää fyysisten palvelinten lukumäärää. Palvelinten virtualisointi onpaljon keskusteltu ...