Maastoajoneuvon käyttöliittymän reaaliaikasimulaattori
Tenkanen, Eeva (2006)
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kehittää ja toteuttaa reaaliaikasimulaattori
maastoajoneuvon käyttöliittymälle, jota ajoneuvon kuljettajakäyttää ajon
aikana. Simulaattori oli tarkoitettu ensisijaisesti käyttöliittymän testaukseen,
mutta sen pitää olla helposti laajennettavissa esimerkiksi koulutuskäyttöön.
Mallinnustyökaluina oli tarkoitus käyttääpääsääntöisesti markkinoilta
saatavia valmiita ohjelmistoja.
Simulaattorin toteutuksessa käytettiin myös manuaalista ohjelmointia, koska
valituilla ohjelmistoilla ei suoraan voinut saavuttaa reaaliaikaista
visualisointia. Käsin kirjoitetut koodit hoitavat valmiilla ohjelmistoilla tehtyjen
osien välisen tiedonsiirron. Varsinainen mallintaminen oli valituilla
ohjelmistoilla helppoa ja nopeaa.
Työn tuloksena saatiintoteutettua simulaattori, jonka vaikutelma oli
reaaliaikainen. Käytettävyystestit onnistuivat hyvin simulaattorin avulla.
Simulointimallin modulaarisuuden ansiosta mallia on helppo päivittää.
Simulaattorin jatkokehityksessä oleelliset seikat ovat visualisoinnin
parantaminen ja todellista ajoneuvoa vastaavan dynamiikan lisääminen. The aim of this work was to develop and realize a real-time simulator for
user interface in an all-terrain vehicle that a driver can use during driving. The
main purpose of the simulator was to test the user interface but it appeared
to be easily expandable to e.g. educational use. Modelling was mostly carried
out by commercial software.
Manual programming was also used because with selected software realtime
visualization wasn't obtainable. Manually coded parts handle the data
transmission between parts made with commercial software. Modelling with
selected software was easy and fast.
As a result of this work a simulator with real-time impression was realized.
Usability tests were successfully carried out with the simulator. Modularity
the model makes it easy to update.
In future development the main task would be to improve the visualization
and to include dynamics model close to the dynamics of the real vehicle.
maastoajoneuvon käyttöliittymälle, jota ajoneuvon kuljettajakäyttää ajon
aikana. Simulaattori oli tarkoitettu ensisijaisesti käyttöliittymän testaukseen,
mutta sen pitää olla helposti laajennettavissa esimerkiksi koulutuskäyttöön.
Mallinnustyökaluina oli tarkoitus käyttääpääsääntöisesti markkinoilta
saatavia valmiita ohjelmistoja.
Simulaattorin toteutuksessa käytettiin myös manuaalista ohjelmointia, koska
valituilla ohjelmistoilla ei suoraan voinut saavuttaa reaaliaikaista
visualisointia. Käsin kirjoitetut koodit hoitavat valmiilla ohjelmistoilla tehtyjen
osien välisen tiedonsiirron. Varsinainen mallintaminen oli valituilla
ohjelmistoilla helppoa ja nopeaa.
Työn tuloksena saatiintoteutettua simulaattori, jonka vaikutelma oli
reaaliaikainen. Käytettävyystestit onnistuivat hyvin simulaattorin avulla.
Simulointimallin modulaarisuuden ansiosta mallia on helppo päivittää.
Simulaattorin jatkokehityksessä oleelliset seikat ovat visualisoinnin
parantaminen ja todellista ajoneuvoa vastaavan dynamiikan lisääminen.
user interface in an all-terrain vehicle that a driver can use during driving. The
main purpose of the simulator was to test the user interface but it appeared
to be easily expandable to e.g. educational use. Modelling was mostly carried
out by commercial software.
Manual programming was also used because with selected software realtime
visualization wasn't obtainable. Manually coded parts handle the data
transmission between parts made with commercial software. Modelling with
selected software was easy and fast.
As a result of this work a simulator with real-time impression was realized.
Usability tests were successfully carried out with the simulator. Modularity
the model makes it easy to update.
In future development the main task would be to improve the visualization
and to include dynamics model close to the dynamics of the real vehicle.