ERP- järjestelmän tukiprosessin nykytilan analyysi ja prosessin kehittäminen
Sallinen, Marja Anneli (2007)
Tiivistelmä
Diplomityön tavoitteena oli tunnistaa kohdeyrityksessä kehitysmahdollisuuksia. Kehitysmahdollisuuksien etsiminen käyttäjätukiprosessin aloitettiin prosessin nykytilan analysoinnilla, jolla pyrittiin tunnistamaan prosessin ominaisuuksia sekä ongelma-alueita, joita korjaamalla prosessia voitiin tehostaa.
Tutkimus on jaettu teoria ja empiria osaan.Teorian alussa käsitellään
tietotekniikkapalveluiden organisointia, jotta ymmärretään toiminnanohjausjärjestelmien
ja niihin liittyvien tukiprosessien merkitys yrityksissä. Tämän jälkeen perehdytään
prosessijohtamiseen ja sen keinoihin liiketoimintaprosessien kehittämiseen.
Tuloksena voidaan sanoa, että prosessien virtaviivaistaminen on nopea ja edullinen tapa
tehostaa prosessin toimintaa ja päivittää vanha prosessi vastaamaan yrityksen nykyisiä
tarpeita. Prosessien virtaviivaistamisella ei saada suuria kustannussäästöjä, vaan hyödyt
liittyvät prosessin tehostumiseen. Virtaviivaistetusta prosessista on poistettu turhat
toiminnot ja se on suunniteltu vastaamaan tarkoitustaan parhaalla mahdollisella tavalla.
Näin prosessin virtaviivaistaminen lisää myös asiakkaan kokemaa arvoa.
Tutkimus on jaettu teoria ja empiria osaan.Teorian alussa käsitellään
tietotekniikkapalveluiden organisointia, jotta ymmärretään toiminnanohjausjärjestelmien
ja niihin liittyvien tukiprosessien merkitys yrityksissä. Tämän jälkeen perehdytään
prosessijohtamiseen ja sen keinoihin liiketoimintaprosessien kehittämiseen.
Tuloksena voidaan sanoa, että prosessien virtaviivaistaminen on nopea ja edullinen tapa
tehostaa prosessin toimintaa ja päivittää vanha prosessi vastaamaan yrityksen nykyisiä
tarpeita. Prosessien virtaviivaistamisella ei saada suuria kustannussäästöjä, vaan hyödyt
liittyvät prosessin tehostumiseen. Virtaviivaistetusta prosessista on poistettu turhat
toiminnot ja se on suunniteltu vastaamaan tarkoitustaan parhaalla mahdollisella tavalla.
Näin prosessin virtaviivaistaminen lisää myös asiakkaan kokemaa arvoa.