Kansainvälisen kilpailukyvyn perusteet pk-yrityksessä
Juha, Antti (2006)
Tiivistelmä
Pk-yrityksen kansainvälistyminen on aina haasteellinen prosessi. Tähän haasteeseen on nyt tarttunut teräsohutlevyjen jatkojalostaja Metehe Oy, joka on patentoinut uuden julkisivujärjestelmän. Tutkimuksen tavoitteena on analysoida ja määrittää kansainvälisen kilpailukyvyn perusteet Metehe Oy:ssä uuden tuotteen osalta ja selvittää, mitä yritysominaisuuksia sen tulee priorisoida kansainvälistymisessään.
Diplomityö pohjautuu strategisen johtamisen prosessiin.Ensin luodaan strategiset analyysit liiketoimintaympäristön ja sisäisten tekijöiden osalta. Sen jälkeen valitaan kilpailustrategia sekä kansainvälisen kaupan operaatiomuoto. Lopuksi suoritetaan strategian toimeenpano, jossa esitellään onnistumisen edellytyksiä ja kansainvälistymistoimenpiteitä.
Metehe Oy:n uusi tuote on erittäin innovatiivinen, ja Metehe Oy:n kansainvälistymismahdollisuudet ovat hyvät sekä yrityksen sisäiset että ulkoiset tekijät huomioiden. Pk-yrityksenä Metehe Oy:n resurssit ovat kuitenkin rajalliset, mikä täytyy huomioida muun muassa kansainvälisen kaupan operaatiomuotoa valittaessa. Avaintekijäksi nousee tällöin resurssien allokointi eli kriittisimmät yritysominaisuudettulee tunnistaa. The internationalization of a SME is always a challenging process. A SME called Metehe Oy will now rise to this challenge.Metehe Oy specializes in steel sheet products and has patented a new and innovative facade system. The goals of the research are to analyze and define the bases for international competitiveness in Metehe Oy concerning the new product and to clarify, which company features should be prioritized during internationalization.
The master's thesis is based on strategic management process. First business environment and company features will be analyzed. After that, competitive strategy and international business operation will be chosen. Finally, on strategy implementation -chapter the keys to success and some internationalization actions will be presented.
The new facade system is highly innovative and the opportunities to internationalize in Metehe Oy are quite good concerning both internal and external features. As a SME, the resources in Metehe Oy are anyhow restricted, which has to be taken into account for example when choosing international business operation. Then the key factor will be resource allocation, which means that the most critical company featuresneed to be recognized.
Diplomityö pohjautuu strategisen johtamisen prosessiin.Ensin luodaan strategiset analyysit liiketoimintaympäristön ja sisäisten tekijöiden osalta. Sen jälkeen valitaan kilpailustrategia sekä kansainvälisen kaupan operaatiomuoto. Lopuksi suoritetaan strategian toimeenpano, jossa esitellään onnistumisen edellytyksiä ja kansainvälistymistoimenpiteitä.
Metehe Oy:n uusi tuote on erittäin innovatiivinen, ja Metehe Oy:n kansainvälistymismahdollisuudet ovat hyvät sekä yrityksen sisäiset että ulkoiset tekijät huomioiden. Pk-yrityksenä Metehe Oy:n resurssit ovat kuitenkin rajalliset, mikä täytyy huomioida muun muassa kansainvälisen kaupan operaatiomuotoa valittaessa. Avaintekijäksi nousee tällöin resurssien allokointi eli kriittisimmät yritysominaisuudettulee tunnistaa.
The master's thesis is based on strategic management process. First business environment and company features will be analyzed. After that, competitive strategy and international business operation will be chosen. Finally, on strategy implementation -chapter the keys to success and some internationalization actions will be presented.
The new facade system is highly innovative and the opportunities to internationalize in Metehe Oy are quite good concerning both internal and external features. As a SME, the resources in Metehe Oy are anyhow restricted, which has to be taken into account for example when choosing international business operation. Then the key factor will be resource allocation, which means that the most critical company featuresneed to be recognized.