Kansainvälisten yhtiöiden yritysostot Venäjän elintarviketeollisuudessa
Karandassov, Boris (2005)
Diplomityö
Karandassov, Boris
2005
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20051362
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20051362
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin Venäjän elintarviketeollisuuteen vuosina 1992 - 2004 investoineitakansainvälisiä yhtiöitä, niiden käyttämiä investointitapoja ja yritysostojen motiiveja. Viime vuosina Venäjän bruttokansantuote kasvoi yli 4 % vuodessa. Venäjän ostovoima kasvoi talouden mukana. Venäjän elintarviketeollisuudella on vieläkin kasvupotentiaalia. Paikallinen elintarvikevalmistus on varteenotettava vaihtoehto, jota kannattaa harkita. Vuosina 1992 - 2004 meijeri- ja virvoitusjuomateollisuudessa uusien tehtaiden rakentajia oli enemmän kuin tehtaiden ostajia. Panimoteollisuudessa oli enemmän yritysostojen käyttäjiä kuin uuden tehtaan rakentajia. Konditoriateollisuudessa ja kaikilla tutkituilla sektoreilla yhteensä yritysostojen käyttäjiä oli saman verran kuin uusien tehtaiden rakentajia. Tärkeimmät ulkoiset syyt yritysostoihin Venäjällä olivat markkinoiden koko, hallituspolitiikka ja säädökset, ostettavan kohdeyrityksen tuotemerkki ja kohdeyrityksen markkinaosuus. Tärkeimmät sisäiset syyt yritysostoihin olivat ulkomaan markkinoiden rooli strategiassa, tuotteen sopeuttamisen tarve ja yrityksen omat vapaat resurssit. The aim of this work was to find out which multinational companies have invested into Russian food industry in 1992-2004. Their ways of investing (greenfield/acquisition) were explored. Also case-companies' motives for acquisitions were studied. Russian GDP grew at yearly rate above 4 % in recent years. Also the purchasing power of Russian citizens grew steadily. Russian food industry still has a growth potential. Producing of food locally is a noteworthychoice, which is worth of considering. There were more companies, which preferred greenfield to acquisition at milk and soft-drink sectors in 1992-2004. There were more companies, which preferred acquisition to greenfield at brewing sector. There were the same amount of companies, which preferred greenfield and acquisition at confectionery sector and at all four sectors altogether. The most important external reasons for acquisitions in Russia were the market size, government policies and regulations, the brand of target firm, and the market share of target firm. The most important internal reasons for acquisitions were role of foreign markets in corporate strategy, need of product adaptation, and resources ofcompany.