Matemaattiset opetusympäristöt ja matemaattisen käyttöliittymän käytettävyys
Torikka, Liisa (2006)
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tarkoituksena on kuvata Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa kehitetyn luentojen tueksi tarkoitetun Matematiikan virtuaalimateriaalin hallintaympäristön kehityskaari. Järjestelmä luotiin parantamaanopetuksen laatua siten, että sen avulla opiskelijat saavat helposti käyttöönsä suomenkielistä, laadukkaalla kirjoitusjäljellä olevaa opiskelumateriaalia 24 tuntia vuorokaudessa. Lisäksi järjestelmän tavoitteena oli helpottaa opettajien työtaakkaa siten, että he pystyvät luomaan viikoittaiset harjoitustehtäväpaketit sekä tentit suoraan tietokannasta. Järjestelmän kehitys alkoi vuonna 2001, jonka jälkeen sitä on jatkuvasti muokattu opettajien ja opiskelijoiden avustuksella yhäkäyttäjäystävällisempään suuntaan. Testausmenetelminä on käytetty asiantuntijatestausta, lomakkeita ja varsinaista loppukäyttäjätestausta. Kehityksen tuloksenaon saatu järjestelmä, joka voidaan ottaa käyttöön kaikessa matematiikan perusopetuksessa. The aim of this thesis is to describe the development of Mathematics' virtual material handling environment at Lappeenranta University of technology. The system was designed to support lectures and to improve quality of teaching so that students can easily access good quality studying material in Finnish at any time. The system's aim was also to lighten teachers' burden, so that they can create their weekly assignments and exams straight from the database. Development of the system started in 2001. After that it has been improved continually to a more user-friendly direction with the help of teachers and students. We have used usability evaluation methods, forms and actual end-user tests to test the system's usability. As a result of the development work the system can be taken in the use of all mathematics basic courses.