YRITYKSEN VERKOSTOITUMISKYKY, Verkostoitumisen hyöty- ja haittatasapainon arviointi
Günther, Juhani (2006)
Diplomityö
Günther, Juhani
2006
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20061521
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20061521
Tiivistelmä
Useilla toimialoilla kuten infra-alalla verkostoituminen on ollut vieras käsite. Hankintamallit,
lainsäädäntö ja alalle ominaiset lyhytkestoiset projektit ovat olleet kumppanuuksien
esteenä. Uudet hankintamallit ja toimijoille asetetut roolijakovaatimukset
antavat infra-toimialan yrityksille mahdollisuuksia kumpanuuksien rakentamiseen.
Tutkimuksen tavoitteena on löytää syitä ja motiiveja jotka johtavat verkostoitumiseen
infra-alalla. Tutkimuksessa esitellään verkostoitumisen näkökulmasta käsin infra-alan
keskeisen rakennuttaja-organisaation hankintastrategiaa, sekä siitä muodostettua alan
arvoketjua.
Verkostoituminen on prosessi, jonka aikana arvioidaan yrityksen kykyä toimia kumppanina.
Vertikaalisen verkostoitumisen haasteena on yritysten välille syntyvä yhteinen
näkemys toimintatavoista, joilla kahdenvälinen markkinaehtoinen liikesuhde voidaan
muuttaa kumppanuudeksi. Tavoitteena on oikean tasapainon löytäminen hyötyjen ja
haittojen välillä. Tutkimuksessa esitellään niitä hyötyjä ja haittoja, jotka liittyvät
yritystenväliseen vertikaalisen verkostoitumiseen.
Tutkimuksessa esitellään myös kaksi valmista verkostoitumistyökalua, jotka on tarkoitettu
yritysten käyttöön verkostoitumisprosessin tueksi. Työkalut on valittu siten, että
niiden käyttäminen on mahdollista ja hyödyllistä heti verkostoitumisprosessin alku- eli
rakennusvaiheessa.
lainsäädäntö ja alalle ominaiset lyhytkestoiset projektit ovat olleet kumppanuuksien
esteenä. Uudet hankintamallit ja toimijoille asetetut roolijakovaatimukset
antavat infra-toimialan yrityksille mahdollisuuksia kumpanuuksien rakentamiseen.
Tutkimuksen tavoitteena on löytää syitä ja motiiveja jotka johtavat verkostoitumiseen
infra-alalla. Tutkimuksessa esitellään verkostoitumisen näkökulmasta käsin infra-alan
keskeisen rakennuttaja-organisaation hankintastrategiaa, sekä siitä muodostettua alan
arvoketjua.
Verkostoituminen on prosessi, jonka aikana arvioidaan yrityksen kykyä toimia kumppanina.
Vertikaalisen verkostoitumisen haasteena on yritysten välille syntyvä yhteinen
näkemys toimintatavoista, joilla kahdenvälinen markkinaehtoinen liikesuhde voidaan
muuttaa kumppanuudeksi. Tavoitteena on oikean tasapainon löytäminen hyötyjen ja
haittojen välillä. Tutkimuksessa esitellään niitä hyötyjä ja haittoja, jotka liittyvät
yritystenväliseen vertikaalisen verkostoitumiseen.
Tutkimuksessa esitellään myös kaksi valmista verkostoitumistyökalua, jotka on tarkoitettu
yritysten käyttöön verkostoitumisprosessin tueksi. Työkalut on valittu siten, että
niiden käyttäminen on mahdollista ja hyödyllistä heti verkostoitumisprosessin alku- eli
rakennusvaiheessa.