Kaasukäyttöisen jäteauton toiminnan tutkiminen ja soveltuvuuden selvittäminen pääkaupunkiseudun jätteenkuljetuksiin
Kokki, Susanna (2006)
Tiivistelmä
Kaasunkäyttö liikennepolttoaineena on Suomessa vielä melko vähäistä. Maa- ja biokaasun käyttöä pyritään kuitenkin lisäämään, sillä EU:n jäsenvaltioiden tulee korvatavuoteen 2010 mennessä 5,75 % nykyisistä liikenteen polttoaineista biopolttoaineilla ja vuoteen 2020 mennessä jopa 20 %:a. Tässä työssä tutkittiin kaasukäyttöisen (CNG) jäteauton vahvuuksia ja heikkouksia dieseljäteautoon verrattuna.
Ensimmäinen CNG-jäteauto aloitti liikennöinnin Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan alueella joulukuussa 2005. Kaasujäteautolle suoritettujen melu- ja pakokaasupäästömittausten perusteella selvisi, että CNG-jäteauto on ympäristön kannalta dieseljäteautoa puhtaampi vaihtoehto. Kaasujäteautolla on myös yrityksen imagoon positiivinen vaikutus. Jäteautojen kustannuslaskelmat osoittivat, että kaasujäteauto tulee kokonaiskustannuksiltaan kalliimmaksi kuin dieseljäteauto. Ainoastaan CNG-jäteauton polttoainekustannukset ovat toistaiseksi edullisemmat kuin dieseljäteauton.
Kaasujäteautokannan lisääntyminen edellyttää kaasun liikennepolttoainekäytön tukemista esimerkiksi antamalla lisäpisteitä urakkatarjouskilpailuissa. Tällöin eri polttoainevaihtoehtojen välillesyntyy kilpailua, millä voi tulevaisuudessa olla vaikutusta CNG-jäteauton kokonaiskustannusten alenemiseen ja kaasun käytön lisäämiseen taloudellisesti kannattavasti. Myös edistämällä biokaasun hyötykäyttöä liikennepolttoaineena saavutetaan maakaasua paremmat ympäristöhyödyt ja saadaan kaatopaikoilla muodostuva metaani talteen. Biokaasu on hiilidioksidineutraali polttoaine, joten sen poltosta ei synny kasvihuonekaasupäästöjä. Use of gas as a transport fuel is not yet very common in Finland. However, efforts are made to increase to use of natural gas and biogas because the EU member states have to replace 5,75 % of the petrol and diesel used for road transport with renewable energies by 2010 and up to 20 % by 2020. This study examines the benefits and disadvantages of CNGgarbage trucks as compared to conventional diesel fed garbage trucks.
The very first CNG-garbage truck started to operate in the Helsinki Metropolitan Area Council's (YTV) area in Finland in December 2005. According to the emission measurements and noise level testing performed in the course of this study, the CNGgarbage trucks seem to be environmentally-speaking a cleaner alternative than diesel trucks. CNGgarbage trucks also have a positive effect on a company's image. Feasibility studies showed that CNGgarbage trucks havehigher total costs than the conventional diesel garbage trucks. So far, only fuel costs are lower for CNG trucks than for diesel trucks.
Increasing the CNGgarbage truck fleet requires subsidization of the use of gas as avehicle fuel for example by giving gas trucks extra points in competitive tendering. This would create competition between different fuels which may in future help to cut CNGgarbage trucks' total costs and to increase gas usage economically profitably. By promoting biogas utilization, it will be possible to achieve greater environmentally benefits than by using natural gas. Biogas is carbon a dioxide neutral fuel, and thus, the burning of biogas does not increase green housegas emissions.
Ensimmäinen CNG-jäteauto aloitti liikennöinnin Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan alueella joulukuussa 2005. Kaasujäteautolle suoritettujen melu- ja pakokaasupäästömittausten perusteella selvisi, että CNG-jäteauto on ympäristön kannalta dieseljäteautoa puhtaampi vaihtoehto. Kaasujäteautolla on myös yrityksen imagoon positiivinen vaikutus. Jäteautojen kustannuslaskelmat osoittivat, että kaasujäteauto tulee kokonaiskustannuksiltaan kalliimmaksi kuin dieseljäteauto. Ainoastaan CNG-jäteauton polttoainekustannukset ovat toistaiseksi edullisemmat kuin dieseljäteauton.
Kaasujäteautokannan lisääntyminen edellyttää kaasun liikennepolttoainekäytön tukemista esimerkiksi antamalla lisäpisteitä urakkatarjouskilpailuissa. Tällöin eri polttoainevaihtoehtojen välillesyntyy kilpailua, millä voi tulevaisuudessa olla vaikutusta CNG-jäteauton kokonaiskustannusten alenemiseen ja kaasun käytön lisäämiseen taloudellisesti kannattavasti. Myös edistämällä biokaasun hyötykäyttöä liikennepolttoaineena saavutetaan maakaasua paremmat ympäristöhyödyt ja saadaan kaatopaikoilla muodostuva metaani talteen. Biokaasu on hiilidioksidineutraali polttoaine, joten sen poltosta ei synny kasvihuonekaasupäästöjä.
The very first CNG-garbage truck started to operate in the Helsinki Metropolitan Area Council's (YTV) area in Finland in December 2005. According to the emission measurements and noise level testing performed in the course of this study, the CNGgarbage trucks seem to be environmentally-speaking a cleaner alternative than diesel trucks. CNGgarbage trucks also have a positive effect on a company's image. Feasibility studies showed that CNGgarbage trucks havehigher total costs than the conventional diesel garbage trucks. So far, only fuel costs are lower for CNG trucks than for diesel trucks.
Increasing the CNGgarbage truck fleet requires subsidization of the use of gas as avehicle fuel for example by giving gas trucks extra points in competitive tendering. This would create competition between different fuels which may in future help to cut CNGgarbage trucks' total costs and to increase gas usage economically profitably. By promoting biogas utilization, it will be possible to achieve greater environmentally benefits than by using natural gas. Biogas is carbon a dioxide neutral fuel, and thus, the burning of biogas does not increase green housegas emissions.