Käytettävyyspalvelu Infranet-liiketoiminnassa
Löfberg, Fredrik Carl Johan (2007)
Aineistoon ei liity tiedostoja.
Diplomityö
Löfberg, Fredrik Carl Johan
2007
Tiivistelmä
Vapautuneet sähkömarkkinat sekä yhteiskunnan kasvanut riippuvuus
katkeamattomasta sähkön saannista ovat kannustaneet palveluntoimittajia
kehittämään uusia palvelukonsepteja tyydyttämään sähköverkkoyhtiöihin
kohdistuneita kasvavia vaatimuksia. Yhtenä ratkaisuna esitetään
käytettävyyspalvelun tarjoamista, jolla palveluntoimittaja takaa tietyn
käytettävyystason tietyllä vuosimaksulla. Samoin palveluntoimittaja antaa
arvolupauksen, että käytettävyystaso saavutetaan tai palveluntoimittaja joutuu
maksamaan sakkoa asiakkaalle.
Käytettävyyden parantamisella pyritään parantamaan katkeamatonta
sähkönsiirtoa. Tämän seurauksena keskeytyskustannukset ja loppukäyttäjille
maksettavat vakiokorvaukset pienenevät. Sähköverkkoyhtiöt eivät kuitenkaan ole
vielä valmiita ulkoistamaan toimintaansa siinä määrin, mitä palveluntoimittaja
vaatisi voidakseen toimittaa käytettävyyspalvelua ja kantaa kokonaisvastuun
asiakkaan tuloksesta. Näin ollen käytettävyyspalvelun ei ole mandollinen tämän
hetken verkkoliiketoiminnassa, vaan sen sijaan tulisi puhua elinkaaripalveluista.
Elinkaaripalveluiden avulla voitaisiin sitoa asiakas vahvasti yhteen
palveluntoimittajaan verkkojen suunnittelusta purkuun saakka.
katkeamattomasta sähkön saannista ovat kannustaneet palveluntoimittajia
kehittämään uusia palvelukonsepteja tyydyttämään sähköverkkoyhtiöihin
kohdistuneita kasvavia vaatimuksia. Yhtenä ratkaisuna esitetään
käytettävyyspalvelun tarjoamista, jolla palveluntoimittaja takaa tietyn
käytettävyystason tietyllä vuosimaksulla. Samoin palveluntoimittaja antaa
arvolupauksen, että käytettävyystaso saavutetaan tai palveluntoimittaja joutuu
maksamaan sakkoa asiakkaalle.
Käytettävyyden parantamisella pyritään parantamaan katkeamatonta
sähkönsiirtoa. Tämän seurauksena keskeytyskustannukset ja loppukäyttäjille
maksettavat vakiokorvaukset pienenevät. Sähköverkkoyhtiöt eivät kuitenkaan ole
vielä valmiita ulkoistamaan toimintaansa siinä määrin, mitä palveluntoimittaja
vaatisi voidakseen toimittaa käytettävyyspalvelua ja kantaa kokonaisvastuun
asiakkaan tuloksesta. Näin ollen käytettävyyspalvelun ei ole mandollinen tämän
hetken verkkoliiketoiminnassa, vaan sen sijaan tulisi puhua elinkaaripalveluista.
Elinkaaripalveluiden avulla voitaisiin sitoa asiakas vahvasti yhteen
palveluntoimittajaan verkkojen suunnittelusta purkuun saakka.