Palveluiden tuotteistaminen teknisellä suunnittelu- ja konsultointialalla
Länkinen, Heli Maria (2005)
Tiivistelmä
Palveluiden tuotteistaminen on käytännössä osoittautunut haasteelliseksi teknillisellä suunnittelu- ja konsultointialalla. Tutkimuksen tavoitteena oli perehtyä tuotteistamiseen ja tuottaa tietoa sekä ohjeistusta palveluiden tuotteistamisen tukemiseksi teknisellä suunnittelu- ja konsultointialalla. Palveluiden tuotteistaminen teknisellä suunnittelu- ja konsultointialalla on keskittynyt sisäisten työmenetelmien ja prosessien sekä ohjelmistojen kehittämiseen. Varsinaisia palvelupaketteja on kehitetty hyvin vähän ja se on keskittynyt enemmän tuki- ja lisäpalveluiden tuotteistamiseen kuin varsinaisen ydinosaamisen tuotteistamiseen. Lähtökohtaisesti tärkeäätuotteistuksessa on, että tuotteistus tehdään asiakastarpeen ohjaamana. Merkittäviä mahdollisuuksia yrityksille tuo palvelupakettien modulointi, uusien tuki- ja lisäpalveluiden tuotteistaminen, uusien palveluiden kehittäminen yhdessä muiden toimialojen yritysten kanssa sekä markkinointiviestinnän parantaminen. Transforming services into products has turned out be difficult inthe technical engineering and consulting industry. The objective of the research was to study productisation of services and to generate information and guidelines to underpin productisation in the technical engineering and consulting industry. Productisation in the industry has concentrated on the improvement of internal processes and development of software. Only a few companies have developedservice packages and usually development has concentrated on the productisationof facilitating and augmenting services rather than productisation of the core business. An important starting point for the productisation is that it is done on the basis of customer needs. Significant opportunities for the companies arise from modularization of the service packages, the productisation of facilitating and augmenting services, development of new services together with other companies and improvement of marketing communication.