Motives, Challenges and Success Factors in the Business Partner Network
Yrjölä, Hannu (2007)
Diplomityö
Yrjölä, Hannu
2007
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20071257
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20071257
Tiivistelmä
Tässä työssä käsitellään niitä motiiveja, haasteita ja menestystekijöitä, jotka vaikuttavat lisäarvoatuottavassa liiketoimintaverkostossa. Työssä on selvitetty sitä, miten partneriverkostot syntyvät sekä mitkä seikat vaikuttavat siihen
jatkuuko yhteistyö vai ei. Motiiveja partneruuteen on tutkittu kirjallisuudesta sekä
analysoimalla työssä esitettyä tapausta. Tässä työssä käydään keskustelua myös
partneruuden elinkaaresta, jota ei ole käsitellyssä kirjallisuudessa tuotu esille.
Työssä esitettyä tapausta arvioitiin lähettämällä siihen liittyneille henkilöille
kysely. Kyselyiden lähettämisen jälkeen järjestettiin haastattelu kyselyyn
vastanneiden kanssa. Lopputulokset perustuvat pitkälti haastateltujen henkilöiden
kanssa käytyihin keskusteluihin.
Kävi ilmi, että arvoa tuottavan partneriverkoston yksi tärkeimpiä tavoitteita on
saavuttaa jatkuvuutta liiketoiminnallaan. Ainoastaan pitkäaikaisella partneruudella
voidaan saavuttaa merkittäviä etuja markkinoilla. Siksi on tärkeätä, jo partnerin
valinnassa, kiinnittää huomiota partneruuden jatkuvuuteen pitkällä tähtäimellä.
Liiketoimintaverkostossa partneruudesta syntyvät tuotot ja niiden jakaminen on
tärkein yksittäinen osaalue.
Oleellista partneruuden jatkuvuudelle pitkällä
tähtäimellä on jo partneria valittaessa se, että kyetään arvioimaan miten
partneruudesta syntyvät tuotot jaetaan tasapuolisesti ja onko partneruudesta
syntyvälle liiketoiminnalle jatkuvuutta.
Jotta partneriverkostolle asetetut tavoitteet voitaisiin saavuttaa, on tärkeää
suunnitella partneriverkoston hallintaa myös operatiivisella tasolla. Lisäksi
tärkeää on jakaa verkostolle asetetut yhteiset tavoitteet organisaatioiden sisällä.
Jos ylemmänja
operatiivisen tason johdon yhteistyö on riittämätöntä, se
vaikeuttaa oleellisesti asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Tiedon jakaminen
aikaisessa vaiheessa sitouttaa eri sidosryhmät paremmin yhteisiin tavoitteisiin.
jatkuuko yhteistyö vai ei. Motiiveja partneruuteen on tutkittu kirjallisuudesta sekä
analysoimalla työssä esitettyä tapausta. Tässä työssä käydään keskustelua myös
partneruuden elinkaaresta, jota ei ole käsitellyssä kirjallisuudessa tuotu esille.
Työssä esitettyä tapausta arvioitiin lähettämällä siihen liittyneille henkilöille
kysely. Kyselyiden lähettämisen jälkeen järjestettiin haastattelu kyselyyn
vastanneiden kanssa. Lopputulokset perustuvat pitkälti haastateltujen henkilöiden
kanssa käytyihin keskusteluihin.
Kävi ilmi, että arvoa tuottavan partneriverkoston yksi tärkeimpiä tavoitteita on
saavuttaa jatkuvuutta liiketoiminnallaan. Ainoastaan pitkäaikaisella partneruudella
voidaan saavuttaa merkittäviä etuja markkinoilla. Siksi on tärkeätä, jo partnerin
valinnassa, kiinnittää huomiota partneruuden jatkuvuuteen pitkällä tähtäimellä.
Liiketoimintaverkostossa partneruudesta syntyvät tuotot ja niiden jakaminen on
tärkein yksittäinen osaalue.
Oleellista partneruuden jatkuvuudelle pitkällä
tähtäimellä on jo partneria valittaessa se, että kyetään arvioimaan miten
partneruudesta syntyvät tuotot jaetaan tasapuolisesti ja onko partneruudesta
syntyvälle liiketoiminnalle jatkuvuutta.
Jotta partneriverkostolle asetetut tavoitteet voitaisiin saavuttaa, on tärkeää
suunnitella partneriverkoston hallintaa myös operatiivisella tasolla. Lisäksi
tärkeää on jakaa verkostolle asetetut yhteiset tavoitteet organisaatioiden sisällä.
Jos ylemmänja
operatiivisen tason johdon yhteistyö on riittämätöntä, se
vaikeuttaa oleellisesti asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Tiedon jakaminen
aikaisessa vaiheessa sitouttaa eri sidosryhmät paremmin yhteisiin tavoitteisiin.