Prosessijohtamisen soveltaminen energialaitoksen kunnossapidossa
Pulkkinen, Toivo (2006)
Tiivistelmä
Diplomityössä tarkastellaan prosessijohtamista energialaitoksen kunnossapidossa. Tarkastelun kohteena on Helsingin Energian voimalaitosten kunnossapito. Asioita tarkastellaan kunnossapitoliiketoiminnon näkökulmasta. Työ kertoo tapahtuneista muutoksista, nykyisestä toimintatavasta ja tulevaisuuden kehitystarpeista. Työn lähtökohtana ovat energia-alalla tapahtuneet toimintaympäristön muutokset ja yrityksen organisaation muutos. Yrityksen organisaatio on muutettu funktionaalisesta organisaatiosta liiketoimintopohjaiseksi, joka toi mukanaan sisäisen kaupankäynnin. Kunnossapidon toimittamiseen asiakkaalle sovelletaan prosessijohtamista. Prosessin kehittyminen on hidasta ja vaatii määrätietoista työtä edistyäkseen. Prosessit on kuvattava ja otettava käyttöön, jonka jälkeen voidaan tunnistaa kehityskohteita. Kunnossapitoprosessi ylittää liiketoimintojen välisen rajan, jonka toimivuus on ratkaisevaa prosessin suorituskyvylle. Prosessijohtamisen edistämiseksi on tunnistettu tärkeimmiksi kehityskohteiksi kunnossapitostrategian kehittäminen, rajapinnan selkiyttäminen ja prosessin mittaaminen. The aim of this M.Sc. thesis is to consider process management in power plant's maintenance. The target of the study is the maintenance of Helsinki Energy's power plants. The issues are examined from the maintenance business areas point of view. The thesis considers changes that have happen, actual way of action and improvement needs for the future. The starting points of the study are the occurred changes of the operational environment and the changes in the company's organisation. The organisation of the company was transformed from a functional organization to a ¿business area¿ organization, which entailed internal trade between business areas. Process management is applied in the deliveryof maintenance services. The development of a process is slow and the progress requires much focused work. The processes must be described and taken into use before development needs can be recognized. The maintenance process crosses business area borders. The success in the cross border situations is vital for the efficiency of the process. To furtherance the process management some development areas have been recognized. These are the development of the maintenance strategy, the clarification of the border between business areas, and measuring the efficiency of the process.