Uuden liiketoiminta-alueen arvoverkostot ja potentiaalisten avainasiakkaiden identifiointi
Taponen, Samuli (2005)
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on koota malli uuden toimialan potentiaalisten avainasiakkaiden tunnistamiseksi. Työn tavoitteena on antaa kohdeyritykselle riittävä tietämys Euroopan kosmetiikkateollisuuden pakkausmarkkinoista markkinoille menemisen päätöksen tueksi. Tämä tapahtuu tutkimalla (1) kosmetiikkateollisuuden houkuttelevuutta, (2) arvoverkostoja sekä (3) tärkeimpiä asiakkaita. Työssä kuvataan Euroopan kosmetiikkateollisuuden pakkausmarkkinoita sekä toimialalla toimivia yrityksiä. Perustiedot 160-pakkausvalmistajasta ja 70-kosmetiikkavalmistajasta on taulukoitu matriiseihin, mistä niiden lajittelu ja valinta on mahdollista. Toimittajat ja asiakkaat on yhdistetty julkisissa mainittujen referenssien avulla toisiinsa. Kosmetiikkateollisuuden pakkausvalmistus on lievästi kasvava ja voimakkaasti kilpailtu toimiala. Perlos Oyj:n suurin haaste markkinoilla toimimiseen sen nykyisellä toimintatavalla olisi lääketeollisuustoimialalle tyypillisten kustannusten vähentäminen. Vahva vaihtoehto markkinoille tunkeutumisen strategiaksi on olemassa olevan pakkausvalmistajan tai sopimusvalmistajan hankkiminen. Pitkän aikavälin avainasiakkaiden toimittajaksi pääsee helpoitenhankkimalla kokemusta kosmetiikkatoimialasta pienempien valmistajien kautta. Objective of this master's thesis was to build up a model of identifying potential key-clients from new business area. Another objective was to give adequate knowledge of European cosmetics packaging industry to support market-entry decision. The process consisted of researching (1) market attractiveness, (2) value networks and (3) most important key-clients. European cosmetics packaging markets and relevant companies in this industry are being described in this work. 160 packaging companies and 70 cosmetics manufacturers have been recorded in tables. This enabled sorting and selecting companies with different criteria¿s. Customers and suppliers have been connected with references mentioned inpublic sources. Manufacturing of cosmetics packaging is slightly growing and highly competed business area. The biggest challenge for Perlos Oyj, is to lower the costs, that are typical in pharmaceutical industry. A respectable strategy inmarket penetration would be the acquisition of existing packaging manufacturer or contract manufacturer. Easiest way in getting long-term key-clients in cosmetics industry, is to gather experience through operating with smaller manufacturers.