Standardizing Customized Features of a Configurable Product
Ilonen, Markus (2006)
Tiivistelmä
Työn päätavoitteena on arvioida hissien automaattiovien usein toistuvien asiakaskohtaisesti räätälöityjen tuoteominaisuuksien vakioimisen kannattavuutta KONEen Hyvinkään tehtaalla. Työssä arvioidaan myös massaräätälöinnin periaatteiden soveltuvuutta erikoisovien toimitusprosessiin sekä toimintoperusteisen kustannustiedon tarpeellisuutta tuoteominaisuuksia koskevien päätösten teossa.
Asiakaskohtaisesti räätälöity ovituotanto jaettiin kategorioihin, joiden volyymeja ja tuotemuutosten tekoon käytettyjä suunnittelutuntimääriä analysoimalla selvitettiin, muodostaako jokin räätälöitävä tuoteominaisuus riittävän suuren kappalemääräisen kysynnän tai suunnittelutuntien kulutuskohteen, jotta ominaisuuden vakiointi olisi kannattavaa. Ovien kustannusrakenne-esimerkkien avulla selvitettiin myös suunnittelun osuus kokonaiskustannuksista.
Analyysien perusteella todettiin asiakaskohtaisten muutosten olevan hajanaisia ja vain muutaman ominaisuuden osalta muodostuvan tarpeeksi suuri ja yhtenäinen kokonaisuus, joka olisi taloudellisesti kannattavaavakioida. Monimutkaisen tuoterakenteen vuoksi massaräätälöinnin opit eivät ole suoraan kopioitavissa hissien erikoisovien toimitusprosessiin, mutta sisältävät hyödyllisiä toimintamalleja prosessin kehittämiseen. The main goal of the thesis is to evaluate the profitability of standardizing frequently ordered customized features of AMD elevator automatic doors at KONE Hyvinkää factory. Also the applicability of mass customization principles to the delivery process of special doors and the necessity of the activity-based cost information in product line management are reviewed.
Special door production was divided into categories. The door volumes and the consumption of engineering hours performed to design changes in each category were analyzed in order to find out whether some of the customized product features would form a volume large enough or consume component engineering hours insomuch that their standardization would be profitable. Door cost structure examples were used to discover the share engineering of the total costs.
Results of the analyses showed that custom-made product modifications are fragmented and in only a few features they form a large enough entity to make their standardization profitable. Due to the complexity of the product structure, the principles of mass customization are not directly applicable to the delivery process of elevator special doors though they are conceptually useful.
Asiakaskohtaisesti räätälöity ovituotanto jaettiin kategorioihin, joiden volyymeja ja tuotemuutosten tekoon käytettyjä suunnittelutuntimääriä analysoimalla selvitettiin, muodostaako jokin räätälöitävä tuoteominaisuus riittävän suuren kappalemääräisen kysynnän tai suunnittelutuntien kulutuskohteen, jotta ominaisuuden vakiointi olisi kannattavaa. Ovien kustannusrakenne-esimerkkien avulla selvitettiin myös suunnittelun osuus kokonaiskustannuksista.
Analyysien perusteella todettiin asiakaskohtaisten muutosten olevan hajanaisia ja vain muutaman ominaisuuden osalta muodostuvan tarpeeksi suuri ja yhtenäinen kokonaisuus, joka olisi taloudellisesti kannattavaavakioida. Monimutkaisen tuoterakenteen vuoksi massaräätälöinnin opit eivät ole suoraan kopioitavissa hissien erikoisovien toimitusprosessiin, mutta sisältävät hyödyllisiä toimintamalleja prosessin kehittämiseen.
Special door production was divided into categories. The door volumes and the consumption of engineering hours performed to design changes in each category were analyzed in order to find out whether some of the customized product features would form a volume large enough or consume component engineering hours insomuch that their standardization would be profitable. Door cost structure examples were used to discover the share engineering of the total costs.
Results of the analyses showed that custom-made product modifications are fragmented and in only a few features they form a large enough entity to make their standardization profitable. Due to the complexity of the product structure, the principles of mass customization are not directly applicable to the delivery process of elevator special doors though they are conceptually useful.