Ramp-up mallin rakentaminen globaaliin valmistukseen
Ikäheimo, Aki (2006)
Tiivistelmä
Työn lopputulos on kuvaus mallista, jonka avulla tuotteen ylösajoavoidaan tukea
valmistuspaikasta riippumatta. Mallin tavoitteena on saavuttaa uuden tuotteen ylösajossa
asiakaslaadun ja saannon nopea nouseminen hyväksyttävälle tasolle. Mallin rakentaminen
suoritetaan tutkimallanykytilannetta kohdeyrityksessa ja työn tavoitteeseen sopivaa
teoriaa.Nykytilanteen tutkimus käsittää kohdeyrityksen keskeisimmät toiminnot, jotka
ovat (1) tuotanto, (2) asiakaspalvelu ja (3) tehdyt tuotesiirrot.
Työn tavoitetta tukevaksi teoriakentäksi vahvistui tietojohtamisen teoriakenttä tiedon
siirtämiseen osalta. Teorian avulla huomattiin, että siirrettävä tieto on havainnollista ja
siksi ei aseta haasteita tiedon muokkaamiselle sähköisesti siirrettävään muotoon.
Malli koostuu kolmesta päämoduulista ja yhdestä alimoduulista. Tiedon kerääminen
jaettiin kolmeen itsenäiseen päämoduuliin ja jokaiselle moduulille annettiin omistaja
kohdeyrityksessä, koska jako auttaa tiedon keräämisen hallintaa ja edelleen kehittämistä.
Prosessi sisältää paljon ihmistyötä vaativaa tiedon keräämistä. Tämän johdosta luonteva
jatko työlle on kehittää kohdeyrityksen nykyistä tiedon keräämistä ja hyödyntämistä. Result of this thesis isa model supporting the product ramp up regardless of the
manufacturingplace. Purpose of this model is to reach quickly the satisfactory level of
customer quality and product yield in the product ramp up. Model is build by analysing
the present state of the company and the theory that supports the research. Present state of
company -analysis, focuses on the primary functions of the company which are (1)
manufacturing, (2) customerservice and (3) product transfers.
Theory that supports this thesis was found to be the knowledge transfer in knowledge
management. Research of the current knowledge management theories gave a conclusion,
that the knowledge being transfered is highly explicit and therefore doesn't require
complex methods for the codification of the knowledge.
Description of knowledge harvesting in target company was divided in four parts (three
modules and sub-module), each of which can be described as independent activity. Each
activity field has a process owner in target company,thus separate descriptions create
manageable methodology for knowledgeharvesting.
The knowledge harvesting part of the model requires significant amount of human
resources, therefore the natural continuation forthis thesis is to develop the company's
knowledge harvesting and the utilization of knowledge.
valmistuspaikasta riippumatta. Mallin tavoitteena on saavuttaa uuden tuotteen ylösajossa
asiakaslaadun ja saannon nopea nouseminen hyväksyttävälle tasolle. Mallin rakentaminen
suoritetaan tutkimallanykytilannetta kohdeyrityksessa ja työn tavoitteeseen sopivaa
teoriaa.Nykytilanteen tutkimus käsittää kohdeyrityksen keskeisimmät toiminnot, jotka
ovat (1) tuotanto, (2) asiakaspalvelu ja (3) tehdyt tuotesiirrot.
Työn tavoitetta tukevaksi teoriakentäksi vahvistui tietojohtamisen teoriakenttä tiedon
siirtämiseen osalta. Teorian avulla huomattiin, että siirrettävä tieto on havainnollista ja
siksi ei aseta haasteita tiedon muokkaamiselle sähköisesti siirrettävään muotoon.
Malli koostuu kolmesta päämoduulista ja yhdestä alimoduulista. Tiedon kerääminen
jaettiin kolmeen itsenäiseen päämoduuliin ja jokaiselle moduulille annettiin omistaja
kohdeyrityksessä, koska jako auttaa tiedon keräämisen hallintaa ja edelleen kehittämistä.
Prosessi sisältää paljon ihmistyötä vaativaa tiedon keräämistä. Tämän johdosta luonteva
jatko työlle on kehittää kohdeyrityksen nykyistä tiedon keräämistä ja hyödyntämistä.
manufacturingplace. Purpose of this model is to reach quickly the satisfactory level of
customer quality and product yield in the product ramp up. Model is build by analysing
the present state of the company and the theory that supports the research. Present state of
company -analysis, focuses on the primary functions of the company which are (1)
manufacturing, (2) customerservice and (3) product transfers.
Theory that supports this thesis was found to be the knowledge transfer in knowledge
management. Research of the current knowledge management theories gave a conclusion,
that the knowledge being transfered is highly explicit and therefore doesn't require
complex methods for the codification of the knowledge.
Description of knowledge harvesting in target company was divided in four parts (three
modules and sub-module), each of which can be described as independent activity. Each
activity field has a process owner in target company,thus separate descriptions create
manageable methodology for knowledgeharvesting.
The knowledge harvesting part of the model requires significant amount of human
resources, therefore the natural continuation forthis thesis is to develop the company's
knowledge harvesting and the utilization of knowledge.