Prosessimaisen toimintatavan soveltuvuus konepajan liiketoimintaprosessien johtamiseen
Palviainen, Jarno (2007)
Tiivistelmä
Kiristyvä kilpailu ja nopeat ympäristömuutokset aiheuttavat haasteita organisaatioiden johtamiseen.
Yritykseltä edellytetään samaan aikaan reagointikykyä, joustavuutta, asiakasläheisyyttä sekä
kustannustehokkuutta. Näihin haasteisiin voidaanvastata prosessimaisella toimintatavalla.
Tämän työn tavoitteena on arvioida prosessimaisen toimintatavan soveltuvuutta konepajan
toimintojenjohtamiseen ja arvioida millaisia hyötyjä prosessimaisella toimintatavalla voidaan
saavuttaa. Työn teoriaosuudessa on perehdytty prosessiajattelun terminologiaan, prosessimaisen
toiminnan kehittämiseen, avainprosessien tunnistamiseen ja prosessien kuvaamiseen sekä prosessien
suorituskyvyn mittaamiseen. Työn käytännön osuudessa on perehdytty yrityksen toimintojen
johtamiseen ja niissä ilmenneisiin ongelmiin, joihin prosessimaisella toiminnalla voitaisiin vaikuttaa.
Lisäksi on huomioitu mitä ongelmia prosessimaisen toiminnan implementoinnissa saattaa esiintyä.
Työssä on esitelty malli, jonka mukaisesti prosessimaista toimintaa voidaan yrityksessä kehittää.
Työn tuloksena yrityksen avainprosessit on tunnistettu ja niistä on muodostettu prosessikartta sekä
yrityksen tarjous- ja myyntiprosessi on kuvattu prosessinkuvausmenetelmällä.
Yritykseltä edellytetään samaan aikaan reagointikykyä, joustavuutta, asiakasläheisyyttä sekä
kustannustehokkuutta. Näihin haasteisiin voidaanvastata prosessimaisella toimintatavalla.
Tämän työn tavoitteena on arvioida prosessimaisen toimintatavan soveltuvuutta konepajan
toimintojenjohtamiseen ja arvioida millaisia hyötyjä prosessimaisella toimintatavalla voidaan
saavuttaa. Työn teoriaosuudessa on perehdytty prosessiajattelun terminologiaan, prosessimaisen
toiminnan kehittämiseen, avainprosessien tunnistamiseen ja prosessien kuvaamiseen sekä prosessien
suorituskyvyn mittaamiseen. Työn käytännön osuudessa on perehdytty yrityksen toimintojen
johtamiseen ja niissä ilmenneisiin ongelmiin, joihin prosessimaisella toiminnalla voitaisiin vaikuttaa.
Lisäksi on huomioitu mitä ongelmia prosessimaisen toiminnan implementoinnissa saattaa esiintyä.
Työssä on esitelty malli, jonka mukaisesti prosessimaista toimintaa voidaan yrityksessä kehittää.
Työn tuloksena yrityksen avainprosessit on tunnistettu ja niistä on muodostettu prosessikartta sekä
yrityksen tarjous- ja myyntiprosessi on kuvattu prosessinkuvausmenetelmällä.