Pk-yrityksen markkinoinnin ja myynnin kehittäminen
Ryynänen, Ville (2006)
Tiivistelmä
Pienillä, yrittäjävetoisilla yrityksillä markkinoinnin resurssit ovat vähäiset eivätkä
markkinointiosaamisen taso ja tietämys ole välttämättä kovin korkeat.Markkinointi on
kuitenkin tärkeä osa liiketoimintaa ja hyvällä markkinoinnilla voidaan saavuttaa
kilpailuetua ja menestyä markkinoilla.
Tutkimuksessa perehdytään pienen, tuotantohyödykemarkkinoilla toimivan yrityksen
markkinointiviestintään ja myyntiin. Tutkimuksessa käytiin läpi pienelle yritykselle
sopivia markkinointiviestinnän keinoja ja tavoitteita. Lisäksi työssä käytiin läpi
markkinointiviestinnän suunnitteluprosessi, jonka avulla yritys voi toteuttaa
suunnitelmallista markkinointiviestintää. Työssä selvitettiin myös mitä tarkoitetaan
integroidulla markkinointiviestinnällä ja miten pieni yritys voi käyttää sitä hyödykseen.
Lopuksi tutkimuksessa vastauksia kysymyksiin miten ja minkälainen uusi myyntimies
kannattaa rekrytoida.
Tutkimuksessa tavoitteena on antaa toimenpidesuosituksia ja työkaluja, joiden avulla
kohdeyritys voi kehittäämarkkinointiviestintää. Keskeisimmät kehitystarpeet ovat
markkinointiviestinnän kokonaisvaltaisen suunnittelun tehostaminen, verkkoviestinnän
tehokkaampi hyödyntäminen, markkinointisanomien täsmällisempi kohdistaminen sekä
markkinointimateriaalien ulkoasu ja sisältö paremmiksi.
markkinointiosaamisen taso ja tietämys ole välttämättä kovin korkeat.Markkinointi on
kuitenkin tärkeä osa liiketoimintaa ja hyvällä markkinoinnilla voidaan saavuttaa
kilpailuetua ja menestyä markkinoilla.
Tutkimuksessa perehdytään pienen, tuotantohyödykemarkkinoilla toimivan yrityksen
markkinointiviestintään ja myyntiin. Tutkimuksessa käytiin läpi pienelle yritykselle
sopivia markkinointiviestinnän keinoja ja tavoitteita. Lisäksi työssä käytiin läpi
markkinointiviestinnän suunnitteluprosessi, jonka avulla yritys voi toteuttaa
suunnitelmallista markkinointiviestintää. Työssä selvitettiin myös mitä tarkoitetaan
integroidulla markkinointiviestinnällä ja miten pieni yritys voi käyttää sitä hyödykseen.
Lopuksi tutkimuksessa vastauksia kysymyksiin miten ja minkälainen uusi myyntimies
kannattaa rekrytoida.
Tutkimuksessa tavoitteena on antaa toimenpidesuosituksia ja työkaluja, joiden avulla
kohdeyritys voi kehittäämarkkinointiviestintää. Keskeisimmät kehitystarpeet ovat
markkinointiviestinnän kokonaisvaltaisen suunnittelun tehostaminen, verkkoviestinnän
tehokkaampi hyödyntäminen, markkinointisanomien täsmällisempi kohdistaminen sekä
markkinointimateriaalien ulkoasu ja sisältö paremmiksi.