Asiakastyytyväisyys metalliteollisuuden yrityksessä
Takamäki, Timo (2005)
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on analysoida asiakastyytyväisyyttä ja sen
mittaamista sekä luoda perusta asiakastyytyväisyyden jatkuvalle
seurannalle. Tutkimuksessa luotuja teoreettisia malleja on sovellettu työn
empiirisessä osuudessa terästen esikäsittelyyn erikoistuneeseen Oy
Flinkenberg Ab:hen. Toteutetut mallit tulevat jatkossa toimimaan yrityksen
jatkuvan kehitystyön perustana asiakastyytyväisyyden parantamiseksi.
Asiakkaita ja asiakastyytyväisyyttä tarkastellaan monesta näkökulmasta.
Teoreettisen viitekehyksen avulla analysoidaan asiakastyytyväisyyden eri
tasoja, mitkä tekijät siihen vaikuttavat, miksi sitä mitataan ja kuinka se
vaikuttaa yrityksen kannattavuuteen.
Työn empiiriseen osaan liittyy yrityksen asiakkaiden keskuudessa tehty
asiakastyytyväisyystutkimus sekä puhelinhaastattelut. Lisäksi henkilöstölle
tehtiin kysely koskien asiakassuuntautuneisuutta. Tehdyt tutkimukset ja
siitä saadut tulokset toimivat vertailupohjana jatkossa suoritettaville
asiakastyytyväisyystutkimuksille sekä asiakastyytyväisyyden jatkuvalle
seurannalle ja kehittämiselle. The aim of this study was to analyse customer satisfaction and how to
measure it. This will create the bases for customer satisfaction continuous
monitoring. The theoretical models are applied at the empirical part of the
work to Oy Flinkenberg Ab. The models will work as a ground for
continuous development for improving customer satisfaction.
Customers and customer satisfaction are inspected from several points of
view. With the help of theoretical framework customer satisfaction is being
analysed from different angles, what factors influence it, why do we
measure it and how does it affect on enterprises profitability.
At the empirical part of the work customer satisfaction is being cleared up
by using customer satisfaction research and phone interviews. Also
employee's customer knowledge was measured. The results of these
researches and customer feedback will act as a comparison for future
customer satisfaction examination and it will be a base for continuous
monitoring and development.
mittaamista sekä luoda perusta asiakastyytyväisyyden jatkuvalle
seurannalle. Tutkimuksessa luotuja teoreettisia malleja on sovellettu työn
empiirisessä osuudessa terästen esikäsittelyyn erikoistuneeseen Oy
Flinkenberg Ab:hen. Toteutetut mallit tulevat jatkossa toimimaan yrityksen
jatkuvan kehitystyön perustana asiakastyytyväisyyden parantamiseksi.
Asiakkaita ja asiakastyytyväisyyttä tarkastellaan monesta näkökulmasta.
Teoreettisen viitekehyksen avulla analysoidaan asiakastyytyväisyyden eri
tasoja, mitkä tekijät siihen vaikuttavat, miksi sitä mitataan ja kuinka se
vaikuttaa yrityksen kannattavuuteen.
Työn empiiriseen osaan liittyy yrityksen asiakkaiden keskuudessa tehty
asiakastyytyväisyystutkimus sekä puhelinhaastattelut. Lisäksi henkilöstölle
tehtiin kysely koskien asiakassuuntautuneisuutta. Tehdyt tutkimukset ja
siitä saadut tulokset toimivat vertailupohjana jatkossa suoritettaville
asiakastyytyväisyystutkimuksille sekä asiakastyytyväisyyden jatkuvalle
seurannalle ja kehittämiselle.
measure it. This will create the bases for customer satisfaction continuous
monitoring. The theoretical models are applied at the empirical part of the
work to Oy Flinkenberg Ab. The models will work as a ground for
continuous development for improving customer satisfaction.
Customers and customer satisfaction are inspected from several points of
view. With the help of theoretical framework customer satisfaction is being
analysed from different angles, what factors influence it, why do we
measure it and how does it affect on enterprises profitability.
At the empirical part of the work customer satisfaction is being cleared up
by using customer satisfaction research and phone interviews. Also
employee's customer knowledge was measured. The results of these
researches and customer feedback will act as a comparison for future
customer satisfaction examination and it will be a base for continuous
monitoring and development.