Organisaation innovaatiopolitiikka
Rantala, Olli-Pekka (2006)
Tiivistelmä
Mediatoimialalla eletään murrosvaihetta. Erityisesti sähköisen median alalla uusien
ansaintalogiikoiden tunnistaminen ja kehittäminen muodostuu yhä tärkeämmäksi
kilpailukyvyn kannalta. Digi- ja maksutelevision tuomat muutokset tämän hetkiseen
ansaintamalliin tuovat mukanaan huomattavia haasteita ja sitä kautta myös
mahdollisuuksia. Myös muiden sähköisten medioiden rooli tulee kehittymään tulevien
vuosien aikana. Internet on jo tällä hetkellä mobiilisti saatavavilla ja television
mobiiliratkaisut tekevät tuloaan vauhdilla.
Työn tavoitteena on luoda tietojohtamisen malli ja työkalut eli innovaatiopolitiikan
viitekehys, jolla MTV Media voi muuttuvassa ja fragmentoituvassa mediakentässä
säilyttää edelläkävijyytensä ja innovatiivisuutensa uusia tuotteita ja palveluita
kehitettäessä. Työssä luodaan kirjallisuustutkimuksen perusteella malli
innovaatiopolitiikan kehittämiseen ja arvioidaan valittujen työkalujen soveltuvuutta
yrityksen toiminnassa.
Teoreettiseksi innovaatiopolitiikan viitekehykseksi valitaan Nonakan mukaeltu malli
tiedon luomisenyhdistämisestä. Nonakan mallin avulla luodaan MTV Medialle oma
innovaatiopolitiikan viitekehys. Viitekehykseen sopivia työkaluja esitellään ja niiden
sopivuutta viitekehykseen arvioidaan. Lopuksi viitekehystä tarkastellaan teorian ja
käytännön näkökulmista MTV Median innovaatiopolitiikan kehittämisessä.
ansaintalogiikoiden tunnistaminen ja kehittäminen muodostuu yhä tärkeämmäksi
kilpailukyvyn kannalta. Digi- ja maksutelevision tuomat muutokset tämän hetkiseen
ansaintamalliin tuovat mukanaan huomattavia haasteita ja sitä kautta myös
mahdollisuuksia. Myös muiden sähköisten medioiden rooli tulee kehittymään tulevien
vuosien aikana. Internet on jo tällä hetkellä mobiilisti saatavavilla ja television
mobiiliratkaisut tekevät tuloaan vauhdilla.
Työn tavoitteena on luoda tietojohtamisen malli ja työkalut eli innovaatiopolitiikan
viitekehys, jolla MTV Media voi muuttuvassa ja fragmentoituvassa mediakentässä
säilyttää edelläkävijyytensä ja innovatiivisuutensa uusia tuotteita ja palveluita
kehitettäessä. Työssä luodaan kirjallisuustutkimuksen perusteella malli
innovaatiopolitiikan kehittämiseen ja arvioidaan valittujen työkalujen soveltuvuutta
yrityksen toiminnassa.
Teoreettiseksi innovaatiopolitiikan viitekehykseksi valitaan Nonakan mukaeltu malli
tiedon luomisenyhdistämisestä. Nonakan mallin avulla luodaan MTV Medialle oma
innovaatiopolitiikan viitekehys. Viitekehykseen sopivia työkaluja esitellään ja niiden
sopivuutta viitekehykseen arvioidaan. Lopuksi viitekehystä tarkastellaan teorian ja
käytännön näkökulmista MTV Median innovaatiopolitiikan kehittämisessä.