Kansainvälisen suunnitteluprojektin malliproseduuri ja riskit - Case Viro
Riihelä, Jouni Ilmari (2006)
Tiivistelmä
Useissa suomalaisissa rakennus- tai suunnitteluyrityksissä on selkeät tavoitteet ja odotukset
liiketoiminnan kasvulle. Kasvun mahdollisuudet kotimarkkinoilla ovat rajalliset. Liiketoiminnan
kasvua on haettava kotimarkkinoiden ulkopuolelta.Liiketoiminnan kasvua haettaessa alan yritykset
ovat nopeasti kansainvälistyneet ja etabloituneet lähialueille. Erityisesti etabloitumista on
tapahtunut Baltiaan, Viroon. Heräte tämän työn tekemiseen syntyi case-yrityksentoimenpiteistä
kansainväistymisessä ja etabloitumisen aiheuttamasta oletettua suuremmasta kustannusten kehittymisestä.
Tutkimuksella ja toimenpiteillä tuetaan etabloitumiskehitystä ja parannetaan liiketoimintaprojektin
kustannustehokkuutta. Tutkimuksen tavoitteena oli case-yrityksen toimitusprosessin
kuvaaminen, suositeltavan toimitusmallin rakentaminen liiketoimintaprojektille ja
kohdemaan riskien kuvaaminen projektiriskikartalle.
Kansainvälisen projektiliiketoiminnan erityispiirteitä ovat toimintaympäristön ja asiakkaiden
erilaisuus, erilaiset pelisäännöt ja tavat toimia, erilainen kulttuuri ja arvot, tuntematon markkinoiden
kysyntä- ja tarjontatilanne. Kansainvälisessä projektiliiketoiminnassa joudumme sopeutumaan
ja sopeuttamaan totuttua toimintaamme toisenlaisiin olosuhteisiin. Toisenlaisista olosuhteista
johtuen kotimarkkinoille ja kotimaisiin asiakastoimituksiin laadittuun toimintajärjestelmään
kuvattu prosessimalli ei sellaisenaan ole toimiva. Samanaikaisesti riskikartta muodostuu
kohdemaasta johtuen hyvin erilaiseksi. Tutkimuksen lähtökohta oli toisenlaisesta markkinasta,
valituista toimitusprojekteista ja kokemuksesta oppiminen. Tutkimuksen tuloksena rakentui
liiketoimintaprojektimalli, joka on selkeästivaiheistettu, roolitettu ja vastuutettu. Lisäksi
toisenlaisista markkinoista ja projektimallista johtuen kuvattiin kohdemaan projektiriskikartta.
Tutkimuksessa kuvattu liiketoimintaprojektimalli ja kohdemaan mukainen projektiriskikartta
toimivat yrityksen seuraavana kehitysaskeleena toiminnan vakauttamisessa. Henkilöstön roolia
ja kumppanuuksia tulee kuitenkin jatkossa tarkastella. Työn tuloksena syntyi yksittäisen yrityksen
liiketoimintaprojektimallin projektiosien ja roolien kuvaus sekä riskikartta. Työn tuloksen
arvioidaan selkeyttävän yrityksen liiketoimintaa ja osaltaan varmistavan yrityksen kansainvälisen
liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamista. Several Finnish building or planning companies have clear objectives and expectations regarding
the growth of their business.The chances for growth on the domestic market are limited.
The growth of the business must be searched for outside the domestic market. Aiming for
growth in their business, companies in this field have fast become internationalised and established
themselves in the neighbouring areas, especially in the Baltic Countries, Estonia for example.
The impulse for creating this work were the measures of our case company in their internationalizing
process, and the cost development being faster than expected. Researchand
active measures support the establishing of a company abroad and improve the cost efficiency
of the business project. The objective of the study was to describe the delivery process of the
case company, to create a suitable delivery model for the business project and to describe the
risks typical of the target country in the project risk map.
The special characteristics of international project business are the differences in the business
environments and of the customers, different rules and ways to operate, different cultures and
values, different demand and supply situations on the markets. International project business
forces us to adapt ourselves and our operation to different conditions. The process model created
for the domestic market and for domestic deliveries will not as such work as circumstances
differ. Likewise, the risk map becomes very different in the target country. The starting point
for this study was to learn from a different market, the chosen delivery projects and from experience.
This study creates a business project model which is clearly phased, and gives clear
roles and responsibilities to the participants. Furthermore, a project risk map which takes into
consideration the differingmarket and project model of the target country is created.
The business project model and the project risk map relating to the target country which are
described in this study will serve as the company's next step in stabilising its operation. However,
the role of the staff and partnerships have to be examined in the future. This work describes
a single company's business project model's project parts, its roles as well as a risk map.
This work will clarify a company's business actions and in its part it willhelp the company to
reach the targets of its international business.
liiketoiminnan kasvulle. Kasvun mahdollisuudet kotimarkkinoilla ovat rajalliset. Liiketoiminnan
kasvua on haettava kotimarkkinoiden ulkopuolelta.Liiketoiminnan kasvua haettaessa alan yritykset
ovat nopeasti kansainvälistyneet ja etabloituneet lähialueille. Erityisesti etabloitumista on
tapahtunut Baltiaan, Viroon. Heräte tämän työn tekemiseen syntyi case-yrityksentoimenpiteistä
kansainväistymisessä ja etabloitumisen aiheuttamasta oletettua suuremmasta kustannusten kehittymisestä.
Tutkimuksella ja toimenpiteillä tuetaan etabloitumiskehitystä ja parannetaan liiketoimintaprojektin
kustannustehokkuutta. Tutkimuksen tavoitteena oli case-yrityksen toimitusprosessin
kuvaaminen, suositeltavan toimitusmallin rakentaminen liiketoimintaprojektille ja
kohdemaan riskien kuvaaminen projektiriskikartalle.
Kansainvälisen projektiliiketoiminnan erityispiirteitä ovat toimintaympäristön ja asiakkaiden
erilaisuus, erilaiset pelisäännöt ja tavat toimia, erilainen kulttuuri ja arvot, tuntematon markkinoiden
kysyntä- ja tarjontatilanne. Kansainvälisessä projektiliiketoiminnassa joudumme sopeutumaan
ja sopeuttamaan totuttua toimintaamme toisenlaisiin olosuhteisiin. Toisenlaisista olosuhteista
johtuen kotimarkkinoille ja kotimaisiin asiakastoimituksiin laadittuun toimintajärjestelmään
kuvattu prosessimalli ei sellaisenaan ole toimiva. Samanaikaisesti riskikartta muodostuu
kohdemaasta johtuen hyvin erilaiseksi. Tutkimuksen lähtökohta oli toisenlaisesta markkinasta,
valituista toimitusprojekteista ja kokemuksesta oppiminen. Tutkimuksen tuloksena rakentui
liiketoimintaprojektimalli, joka on selkeästivaiheistettu, roolitettu ja vastuutettu. Lisäksi
toisenlaisista markkinoista ja projektimallista johtuen kuvattiin kohdemaan projektiriskikartta.
Tutkimuksessa kuvattu liiketoimintaprojektimalli ja kohdemaan mukainen projektiriskikartta
toimivat yrityksen seuraavana kehitysaskeleena toiminnan vakauttamisessa. Henkilöstön roolia
ja kumppanuuksia tulee kuitenkin jatkossa tarkastella. Työn tuloksena syntyi yksittäisen yrityksen
liiketoimintaprojektimallin projektiosien ja roolien kuvaus sekä riskikartta. Työn tuloksen
arvioidaan selkeyttävän yrityksen liiketoimintaa ja osaltaan varmistavan yrityksen kansainvälisen
liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamista.
the growth of their business.The chances for growth on the domestic market are limited.
The growth of the business must be searched for outside the domestic market. Aiming for
growth in their business, companies in this field have fast become internationalised and established
themselves in the neighbouring areas, especially in the Baltic Countries, Estonia for example.
The impulse for creating this work were the measures of our case company in their internationalizing
process, and the cost development being faster than expected. Researchand
active measures support the establishing of a company abroad and improve the cost efficiency
of the business project. The objective of the study was to describe the delivery process of the
case company, to create a suitable delivery model for the business project and to describe the
risks typical of the target country in the project risk map.
The special characteristics of international project business are the differences in the business
environments and of the customers, different rules and ways to operate, different cultures and
values, different demand and supply situations on the markets. International project business
forces us to adapt ourselves and our operation to different conditions. The process model created
for the domestic market and for domestic deliveries will not as such work as circumstances
differ. Likewise, the risk map becomes very different in the target country. The starting point
for this study was to learn from a different market, the chosen delivery projects and from experience.
This study creates a business project model which is clearly phased, and gives clear
roles and responsibilities to the participants. Furthermore, a project risk map which takes into
consideration the differingmarket and project model of the target country is created.
The business project model and the project risk map relating to the target country which are
described in this study will serve as the company's next step in stabilising its operation. However,
the role of the staff and partnerships have to be examined in the future. This work describes
a single company's business project model's project parts, its roles as well as a risk map.
This work will clarify a company's business actions and in its part it willhelp the company to
reach the targets of its international business.