Ohjelmistoalan pk-yrityksen kansainvälistyminen
Ihalainen, Tiina (2005)
Tiivistelmä
Pienen ohjelmistoyrityksen kansainvälistyminen on haasteellista niukkojen resurssien ja
dynaamisen liiketoimintaympäristön paineessa. Työn tarkoituksena on selvittää sitä,
millaisin perustein pieni tai keskisuuri ohjelmistotekniikan yritys tekee päätöksen
kansainvälisille markkinoille siirtymisestä ja millaisen toimintamuodon yritys valitsee
uudella markkinalla. Työn teoreettinen osa käsittelee päätöksenteon taustalla olevia
vaikuttavia tekijöitä liiketoimintaympäristön, yritysjohdon ja yrityksen erityispiirteiden
näkökulmista. Empiirinen osa on toteutettu kanden laajan ja neljän suppean yrityshaastat-
telun muodossa.
Karkeasti jaoteltuna yrityksen kansainvälistymiseen käyttämä polku voi olla joko
orgaaniseen kasvuunperustuva tai Born Global-tyyppinen. Tutkimus nosti esille
kansainvälistymispolun valintaan vaikuttavina tekijöinä yrittäjien riskinottohalukkuuden
ja kansainvälisen kokemuksen, tuotteen palveluintensiivisyyden asteen sekä toimintakon-
septin markkina- tai tuoteorientaation. Yleisellä tasolla korkea riskinottohalu, vähäinen
kansainvälinen kokemus, standardinomainen tuote ja markkinaorientoitunut toimintatapa
kannustivat yritystä valitsemaan Born Global-tyyppisen kansainvälistymispolun.
Vastaavasti pieni riskinottohalu, runsaampi kansainvälinen kokemus, palveluintensiivinen
tuote ja tuoteorientoitunut toimintatapa olivat kannustimia orgaaniselle kasvulle
kansainvälisesti. Internationalization is very demanding for small software company because of limited
resources anddynamic business environment. The purpose of the study is to look into
criterion according to which a small and medium-sized software company makes the
decision to internationalize and what is the form of entry it uses onthe new market. The
theoretical part of the study discusses the factors behind the decision making from the
perspective of business environment, managing and firm characteristics. The empirical
part consists of two broad and four brief case studies.
On the general level the internationalization pathway can be based either on organic
growth or Born Global-method. The study rose up risk taking willingness, international
experience, market orientation or product orientation of the business concept and service
intensity of the product as the factors affecting the international pathway decision. On
general level high risk taking willingness, low international experience, market
orientation and standard product seem to be incentives for Born Global pathway and
respectively low risk taking willingness, higher international experience, product
orientation and service intensive product seem to be incentives for organic international
growth.
dynaamisen liiketoimintaympäristön paineessa. Työn tarkoituksena on selvittää sitä,
millaisin perustein pieni tai keskisuuri ohjelmistotekniikan yritys tekee päätöksen
kansainvälisille markkinoille siirtymisestä ja millaisen toimintamuodon yritys valitsee
uudella markkinalla. Työn teoreettinen osa käsittelee päätöksenteon taustalla olevia
vaikuttavia tekijöitä liiketoimintaympäristön, yritysjohdon ja yrityksen erityispiirteiden
näkökulmista. Empiirinen osa on toteutettu kanden laajan ja neljän suppean yrityshaastat-
telun muodossa.
Karkeasti jaoteltuna yrityksen kansainvälistymiseen käyttämä polku voi olla joko
orgaaniseen kasvuunperustuva tai Born Global-tyyppinen. Tutkimus nosti esille
kansainvälistymispolun valintaan vaikuttavina tekijöinä yrittäjien riskinottohalukkuuden
ja kansainvälisen kokemuksen, tuotteen palveluintensiivisyyden asteen sekä toimintakon-
septin markkina- tai tuoteorientaation. Yleisellä tasolla korkea riskinottohalu, vähäinen
kansainvälinen kokemus, standardinomainen tuote ja markkinaorientoitunut toimintatapa
kannustivat yritystä valitsemaan Born Global-tyyppisen kansainvälistymispolun.
Vastaavasti pieni riskinottohalu, runsaampi kansainvälinen kokemus, palveluintensiivinen
tuote ja tuoteorientoitunut toimintatapa olivat kannustimia orgaaniselle kasvulle
kansainvälisesti.
resources anddynamic business environment. The purpose of the study is to look into
criterion according to which a small and medium-sized software company makes the
decision to internationalize and what is the form of entry it uses onthe new market. The
theoretical part of the study discusses the factors behind the decision making from the
perspective of business environment, managing and firm characteristics. The empirical
part consists of two broad and four brief case studies.
On the general level the internationalization pathway can be based either on organic
growth or Born Global-method. The study rose up risk taking willingness, international
experience, market orientation or product orientation of the business concept and service
intensity of the product as the factors affecting the international pathway decision. On
general level high risk taking willingness, low international experience, market
orientation and standard product seem to be incentives for Born Global pathway and
respectively low risk taking willingness, higher international experience, product
orientation and service intensive product seem to be incentives for organic international
growth.