Uudistumiskykyinen strategian toteuttaminen, case Oy Hartwall Ab
Lempiäinen, Juha (2005)
Aineistoon ei liity tiedostoja.
Pro gradu -tutkielma
Lempiäinen, Juha
2005
Tiivistelmä
Tutkielman tutkimusongelmana oli, miten organisaatio voi toteuttaa strategiaansa uudistumiskykyisesti. Tutkimusongelmaa tutkittiin kartoittavasti, kuvailevasti ja selittävästi. Tutkimuksessa lähdettiin liikkeelle strategian toteuttamisen teoreettisen tarkastelupohjan rakentamisesta. Strategian toteuttamisen näkökulmat yhdistettiin Ståhlen (1999) kehittämään kolmiulotteiseen tietoympäristömalliin. Tämänsynteesin pohjalta luotiin uudistumiskykyinen strategian toteuttaminen -malli. Mallin perusteella vastattiin tutkimusongelmaan ja ehdotettiin case-yritykselle strategian toteuttamisen kehittämistoimenpiteitä.
Tutkielman tutkimusstrategiana käytettiin Survey-tutkimusta. Tällä pyrittiin tutkimaan case-yrityksen myyntiorganisaation uudistumiskyvyn tasoa ja analysoimaanuudistumiskyky -mittauksen tulosten pohjalta organisaation uudistumiskykyistä strategian toteuttamista. Tutkimuksen metodiksi valittiin kyselylomakepohjainen KM-factor¿-mittari. KM-factor¿-mittaus suoritettiin case-yritys Oy Hartwall Ab:ssä kevään 2004 aikana. Mittauksen perusjoukkona oli Oy Hartwall Ab:n myyntiorganisaatio. Mittauksen otoskoko oli N=64, henkilöstö: N=49, johto: N=15. Henkilöstönvastausprosentti oli 71 %:a ja johdon 78 %:a. Kyselylomake oli internet-pohjainen. KM-factor¿-mittauksen tulokset analysoi businessXray Oy. Tutkielman tekijä analysoi KM-factor¿-mittauksen tuloksia hyödyntämällä uudistumiskykyinen strategian toteuttaminen -mallia.
Organisaatio voi toteuttaa strategiaansa uudistumiskykyisesti toteuttamalla ja uudistamalla strategiaansa yhtenäisesti strategisen fokuksensa mukaisesti. Tämä onnistuu toteuttamalla strategiaa uudistumiskykyisen strategian toteuttamisen -mallin mukaisesti. Mallia hyödyntämällä organisaation johto kykenee organisoimaanstrategian toteutuksen yrityksen strategisen fokuksen mukaisesti. The research problem of this Master's thesis was to investigate how organization can attain strategy implementation with capability for renewal. The research problem was studied by charting, descriptive and interpretative methods. The research started by creating theoretical framework to strategy implementation. The point of views of strategy implementation was linked to the Theory of Organizations as a Three-Dimensional Systems by Ståhle (1999). Based on this synthesis the Strategy Implementation with Capability for Renewal Model (SICRM) was created. On the grounds of the SICRM research problem was answered and case-organization received strategy implementation development advice.
The aim of using Survey as research strategy was both to examine the case-organization's capability for renewal and to analyze the organization's strategy implementation with capability for renewal consisted in the results of organization's ability for renewal. The method to study research problem was a questionnaire based indicator called KM-factor'. KM-factor¿ measurement was taken at Hartwall Ltd during spring 2004 inside the sales department. The sample of the measuring was N=64, personnel: N=49, managers: N=15. The answer percent were personnel 71 %, managers 78 %. The questionnaire was web-based. The results of KM-factor¿ measurement were analyzed by businessXray Ltd. Based on these analyses the writer analysed KM-factor¿ measurement results using the SICRM.
Organization can attain strategy implementation with capability for renewal by implementing and renewing its strategy coherently in accordance with the strategic focus of the organization. This comes possible by implementing the strategy of organization in compliance with the SICRM. Exploiting this model management can organize and manage corporate strategy implementation in accordance with the organization's strategic focus.
Tutkielman tutkimusstrategiana käytettiin Survey-tutkimusta. Tällä pyrittiin tutkimaan case-yrityksen myyntiorganisaation uudistumiskyvyn tasoa ja analysoimaanuudistumiskyky -mittauksen tulosten pohjalta organisaation uudistumiskykyistä strategian toteuttamista. Tutkimuksen metodiksi valittiin kyselylomakepohjainen KM-factor¿-mittari. KM-factor¿-mittaus suoritettiin case-yritys Oy Hartwall Ab:ssä kevään 2004 aikana. Mittauksen perusjoukkona oli Oy Hartwall Ab:n myyntiorganisaatio. Mittauksen otoskoko oli N=64, henkilöstö: N=49, johto: N=15. Henkilöstönvastausprosentti oli 71 %:a ja johdon 78 %:a. Kyselylomake oli internet-pohjainen. KM-factor¿-mittauksen tulokset analysoi businessXray Oy. Tutkielman tekijä analysoi KM-factor¿-mittauksen tuloksia hyödyntämällä uudistumiskykyinen strategian toteuttaminen -mallia.
Organisaatio voi toteuttaa strategiaansa uudistumiskykyisesti toteuttamalla ja uudistamalla strategiaansa yhtenäisesti strategisen fokuksensa mukaisesti. Tämä onnistuu toteuttamalla strategiaa uudistumiskykyisen strategian toteuttamisen -mallin mukaisesti. Mallia hyödyntämällä organisaation johto kykenee organisoimaanstrategian toteutuksen yrityksen strategisen fokuksen mukaisesti.
The aim of using Survey as research strategy was both to examine the case-organization's capability for renewal and to analyze the organization's strategy implementation with capability for renewal consisted in the results of organization's ability for renewal. The method to study research problem was a questionnaire based indicator called KM-factor'. KM-factor¿ measurement was taken at Hartwall Ltd during spring 2004 inside the sales department. The sample of the measuring was N=64, personnel: N=49, managers: N=15. The answer percent were personnel 71 %, managers 78 %. The questionnaire was web-based. The results of KM-factor¿ measurement were analyzed by businessXray Ltd. Based on these analyses the writer analysed KM-factor¿ measurement results using the SICRM.
Organization can attain strategy implementation with capability for renewal by implementing and renewing its strategy coherently in accordance with the strategic focus of the organization. This comes possible by implementing the strategy of organization in compliance with the SICRM. Exploiting this model management can organize and manage corporate strategy implementation in accordance with the organization's strategic focus.