"Typically German" - Cultural Expectations and Experiences
Mäntyaho, Anna-Karoliina (2005)
Aineistoon ei liity tiedostoja.
Pro gradu -tutkielma
Mäntyaho, Anna-Karoliina
2005
Tiivistelmä
Tutkielman tavoite ja tutkimusmenetelmät
Tutkielman päätavoitteena oli selvittää millaisia stereotyyppisiä odotuksia ihmisillä liike-elämässä on saksalaisista. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastatteluilla saatua materiaalia täydennettiin ja peilatiin managementkirjallisuudesta poimituilla kuvauksilla saksalaisista.
Johtopäätökset
Tutkielman empiriaosassa muodostettiin kolme erillistä stereotyyppiä saksalaisista. Suomalaisten kuva saksalaisista oli suhteellisen yhtenäinen, kun taas kansainvälisissä mielikuvissa oli enemmän hajontaa. Rehellisyys, järjestelmällisyys, muodollisuus ja laadun tuottaminen olivat yleisesti hyväksyttyjä "saksalaisia ominaisuuksia". Toisin kuin auto-stereotypiat yleensä, vaikutti saksalaisten kuva omasta kansallisuudestaan suhteellisen negatiiviselta. Objective of study and research methodology
The main goal of this thesis was to find out what kinds of stereotypical expectations people in the business world have of Germans. The research was conducted as a qualitative study. Thematic interviews were used as a data collection method. The material gathered in the interviews was complemented with descriptions of Germans found in Management literature.
Conclusions
Three separate stereotypes concerning Germans were formed based on the empirical part of the study. The picture Finns had of Germans was reasonably coherent, whereas there was more variance in the international perspectives. Honesty, love of order, formality and producing quality were commonly accepted "German characteristics". Unlike auto-stereotypesnormally, the picture Germans had about their own nationality was reasonably negative.
Tutkielman päätavoitteena oli selvittää millaisia stereotyyppisiä odotuksia ihmisillä liike-elämässä on saksalaisista. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastatteluilla saatua materiaalia täydennettiin ja peilatiin managementkirjallisuudesta poimituilla kuvauksilla saksalaisista.
Johtopäätökset
Tutkielman empiriaosassa muodostettiin kolme erillistä stereotyyppiä saksalaisista. Suomalaisten kuva saksalaisista oli suhteellisen yhtenäinen, kun taas kansainvälisissä mielikuvissa oli enemmän hajontaa. Rehellisyys, järjestelmällisyys, muodollisuus ja laadun tuottaminen olivat yleisesti hyväksyttyjä "saksalaisia ominaisuuksia". Toisin kuin auto-stereotypiat yleensä, vaikutti saksalaisten kuva omasta kansallisuudestaan suhteellisen negatiiviselta.
The main goal of this thesis was to find out what kinds of stereotypical expectations people in the business world have of Germans. The research was conducted as a qualitative study. Thematic interviews were used as a data collection method. The material gathered in the interviews was complemented with descriptions of Germans found in Management literature.
Conclusions
Three separate stereotypes concerning Germans were formed based on the empirical part of the study. The picture Finns had of Germans was reasonably coherent, whereas there was more variance in the international perspectives. Honesty, love of order, formality and producing quality were commonly accepted "German characteristics". Unlike auto-stereotypesnormally, the picture Germans had about their own nationality was reasonably negative.