Kustannusten ja ajan sitoutuminen tuotteeseen elintarviketeollisuuden arvoverkostossa
Kansikas, Tuomas (2007)
Pro gradu -tutkielma
Kansikas, Tuomas
2007
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20072092
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20072092
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsitteleekustannusten ja ajan analysointia
elintarviketeollisuuden arvoverkostossa. Teoriaosuuden kantavia käsitteitä
ovat arvoverkosto, Lean Management -ideologia, Value Stream Mapping
ja Supply Chain Time and Cost Mapping. Tutkimus toteutetaan case -
tutkimuksena, ja siinä on piirteitä niin kvalitatiivisesta kuin kvantitatiivisesta
tutkimusasetelmasta. Teoriaosuuden lähteinä on käytetty tieteellisissä
julkaisuissa ilmestyneitä journal -artikkeleita sekä alan kirjallisuutta.
Tutkimus liittyy olennaisena osana Elintarviketeollisuuden Uudistuva
Liiketoiminta -projektiin ja antaa tätä kautta kontekstin muille tutkimuksille
sekä konkreettisenesimerkin kyseisestä arvoverkostosta.
Empiirisen osan case-yrityksinä ovat Saarioinen Oy, Tuoretie Oy ja
Ruokakesko Oy. Analyysin kohteena onLiha-Saarioisten valmistama
karjalanpiirakka-tuoteryhmä. Konkreettisena tutkimustuloksena on
karjalanpiirakan prosessikuvaus koko arvoketjun matkalta,
kustannuskertymä, aikaperusteinen analyysi ja kustannus-aika-kuvaaja.
Lisäksi arvoketjun matkalla tehdyistä haastatteluista on kerätty
kehitysehdotuksia sekä samalla etsitty hukkatoimintoja. Tuloksista voi
tehdä sen johtopäätöksen, että karjalanpiirakka on tyypillinen elintarvike,
jonka kustannuksista suurin osa on raaka-aineita ja tuotannon työtä. Aikaa
arvoketjussa kuluu eniten kaupan hyllyllä. Organisaatioidenyhteistyöllä
aikaa ja sitä kautta kustannuksia olisi kuitenkin mahdollisuus vielä karsia.
elintarviketeollisuuden arvoverkostossa. Teoriaosuuden kantavia käsitteitä
ovat arvoverkosto, Lean Management -ideologia, Value Stream Mapping
ja Supply Chain Time and Cost Mapping. Tutkimus toteutetaan case -
tutkimuksena, ja siinä on piirteitä niin kvalitatiivisesta kuin kvantitatiivisesta
tutkimusasetelmasta. Teoriaosuuden lähteinä on käytetty tieteellisissä
julkaisuissa ilmestyneitä journal -artikkeleita sekä alan kirjallisuutta.
Tutkimus liittyy olennaisena osana Elintarviketeollisuuden Uudistuva
Liiketoiminta -projektiin ja antaa tätä kautta kontekstin muille tutkimuksille
sekä konkreettisenesimerkin kyseisestä arvoverkostosta.
Empiirisen osan case-yrityksinä ovat Saarioinen Oy, Tuoretie Oy ja
Ruokakesko Oy. Analyysin kohteena onLiha-Saarioisten valmistama
karjalanpiirakka-tuoteryhmä. Konkreettisena tutkimustuloksena on
karjalanpiirakan prosessikuvaus koko arvoketjun matkalta,
kustannuskertymä, aikaperusteinen analyysi ja kustannus-aika-kuvaaja.
Lisäksi arvoketjun matkalla tehdyistä haastatteluista on kerätty
kehitysehdotuksia sekä samalla etsitty hukkatoimintoja. Tuloksista voi
tehdä sen johtopäätöksen, että karjalanpiirakka on tyypillinen elintarvike,
jonka kustannuksista suurin osa on raaka-aineita ja tuotannon työtä. Aikaa
arvoketjussa kuluu eniten kaupan hyllyllä. Organisaatioidenyhteistyöllä
aikaa ja sitä kautta kustannuksia olisi kuitenkin mahdollisuus vielä karsia.