Mobiilipankkipalveluiden omaksuminen ja strateginen kannattavuus: empiirinen tutkimus
Repo, Jaana (2005)
Tiivistelmä
Tutkimuksen päätavoitteena oli analysoida, mitkä tekijät vaikuttavat mobiilipankkipalveluiden omaksumiseen ja miten kyseinenpalvelu tuo yritykselle strategista lisäarvoa. Tutkimuksessa käytettiin tilastollista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin kontrolloidulla kyselynä Etelä-Karjalan ammattikorkeakoulun ja Lappeenrannan teknillisen yliopiston opiskelijoiden keskuudesta. Tutkimushypoteesit ja tutkimusmalli laadittiin aikaisempien tutkimustulosten sekä omaksumiseen ja strategiseen kannattavuuteen pohjautuvien teorioiden perusteella. Nämä teoriat muodostivat tutkimuksen viitekehyksen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että nuoret suhtautuvat mobiilipankkipalveluiden käyttämiseen pääosin myönteisesti. Suurimman esteen mobiilipankkipalveluiden omaksumiselle aiheuttaa Internet - verkkopankin käyttäminen ja sen myötä varsinaisen palvelutarpeen puuttuminen. Mobiilit pankkipalvelut koetaan täydentäviksi palveluiksi, joita käytetään rinnakkain verkkopankin kanssa. Palveluiden lisäarvo perustuu pankkiasioinnin paikasta riippumattomuudelle sekä ajan ja vaivan säästölle. Erilaisten mobiilien pankkipalvelumuotojen osalta, nuorten mielenkiinto kohdistuu eniten mobiiliraha- ja tekstiviestiperusteisiin palveluihin.
Mobiilipankkipalvelut ovat vielä elinkaarensa esittelyvaiheessa, mikä näkyy palveluiden vähäisissä käyttäjämäärissä ja heikossa strategisessa kannattavuudessa. Mobiilien pankkipalveluiden strategisen kannattavuuden parantaminen edellyttää myynnin ja markkinoinnin tehostamista sekä nykyisten hinnoittelustrategioiden alentamista. The main object of the study was to analyse the factors affecting the adoption of mobile banking services, and their strategic value to the company. The research method applied was quantitative. The research data were collected with a controlled survey among the students of South Carelia Polytechnic and Lappeenranta University of Technology. The research hypotheses and the model are based on results from previous research and theories about the adoption processes and strategic value. Thesetheories formed the framework for this study.
The results ofthe study indicated that young people feel mainly positively about the use of mobile banking services. If they have not adopted such services, this is usually caused by the fact that they use Internet banking and therefore do not actually need mobile services. Mobile banking services are seen as complementary services, which are mainly used alongside Internet banking. The additional value of mobile banking is based on the fact that it is not tied down to a certain place and that it saves time and effort. Of the range of mobile banking services young people are mainly interested in mobile money and SMS -services.
Mobile banking services are still in the early stages of their lifecycle, which explains the low number of adopters as well as their weak strategic value. In order to improve the strategic value of mobile banking services, one must sell andmarket them more effectively and decrease current pricing strategies.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että nuoret suhtautuvat mobiilipankkipalveluiden käyttämiseen pääosin myönteisesti. Suurimman esteen mobiilipankkipalveluiden omaksumiselle aiheuttaa Internet - verkkopankin käyttäminen ja sen myötä varsinaisen palvelutarpeen puuttuminen. Mobiilit pankkipalvelut koetaan täydentäviksi palveluiksi, joita käytetään rinnakkain verkkopankin kanssa. Palveluiden lisäarvo perustuu pankkiasioinnin paikasta riippumattomuudelle sekä ajan ja vaivan säästölle. Erilaisten mobiilien pankkipalvelumuotojen osalta, nuorten mielenkiinto kohdistuu eniten mobiiliraha- ja tekstiviestiperusteisiin palveluihin.
Mobiilipankkipalvelut ovat vielä elinkaarensa esittelyvaiheessa, mikä näkyy palveluiden vähäisissä käyttäjämäärissä ja heikossa strategisessa kannattavuudessa. Mobiilien pankkipalveluiden strategisen kannattavuuden parantaminen edellyttää myynnin ja markkinoinnin tehostamista sekä nykyisten hinnoittelustrategioiden alentamista.
The results ofthe study indicated that young people feel mainly positively about the use of mobile banking services. If they have not adopted such services, this is usually caused by the fact that they use Internet banking and therefore do not actually need mobile services. Mobile banking services are seen as complementary services, which are mainly used alongside Internet banking. The additional value of mobile banking is based on the fact that it is not tied down to a certain place and that it saves time and effort. Of the range of mobile banking services young people are mainly interested in mobile money and SMS -services.
Mobile banking services are still in the early stages of their lifecycle, which explains the low number of adopters as well as their weak strategic value. In order to improve the strategic value of mobile banking services, one must sell andmarket them more effectively and decrease current pricing strategies.