The Reflections of Strategic Orientation on profitability - A resource-based study in pulp and paper industry
Kirjonen, Tuomo (2006)
Aineistoon ei liity tiedostoja.
Pro gradu -tutkielma
Kirjonen, Tuomo
2006
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli analysoida erilaisia strategisia orientaatioita sellu- ja paperiteollisuudessa. Sellu- ja paperiteollisuus on kohtaamassa strategisia haasteita, jotka ulottuvat syvälle sen rakenteisiin. Yritykset ovat valinneet erilaisia lähestymistapoja organisoidessaan tuotantoa ja kansainvälistä arvoketjuaan tässä muuttuvassa ympäristössä. Tutkimukseen valittiin 30 suurinta sellu- ja paperiteollisuudessa toimivaa yritystä ja mahdollisia syitä kannattavuuseroihin yritysten välillä analysoitiin. Yritysten strategista orientaatiota tarkasteltiin vertailemalla muun muassa seuraavia tekijöitä: vertikaalinen integraatioaste, tuotevalikoiman laajuus, tuotantokapasiteetin levinneisyys ja tuotantokapasiteetin ikä. Kannattavuutta mitattiin erilaisilla talouden tunnusluvuilla (liikevoitto, oman pääoman tuotto-%, koko pääoman tuotto-%). Tulosten mukaan yrityksiä voidaan ryhmitellä strategisen orientaation perusteella ja ryhmien välillä on kannattavuuseroja. The object of this study was to analyze different strategic orientations in pulp and paper industry (PPI). The PPI is facing strategic challenges that go deep into theindustry's structures. Companies have chosen different approaches in orchestrating their manufacturing technology and global value net in this changing environment. The 30 largest companies operating in PPI were studied and the possible reasons for the differences in the profitability of the chosen companies were analyzed. Their strategic orientation was opened up with factors such as: degree of vertical integration, degree of product diversification, global distribution of capacity and the age of capacity. The performance of the chosen companies was analyzed with the different ratios describing profitability (EBIT of sales-%, return on equity, return on assets). The results show that companies can be clustered according to their strategic orientation and that the ratios of the performance vary between the clusters.