Strategisen osaamisen määrittely ja arviointi, Case: Finnsteve Oy, Helsinki
Hakala, Markku (2006)
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli ydinosaamisen ja strategisen osaamisen määritteleminen ja arvioiminen. Tavoitteena oli selventää sekä organisaation johdon ja keskijohdon näkemyksiä siitä mitä strateginen kyvykkyys on sekä tehdä osaamisten arvioinnin yhteydessä perustyötä henkilöstön strategisten osaamisten kehittämiseksi. Case- organisaationa tutkimuksessa oli Finnsteve Oy, Helsingin, Turun ja Kotkansatamissa toimiva Suomen toiseksi suurin satamaoperaattori.
Tutkimuksessa käytettiin tiedonkeruumenetelmänä lomakekyselyä yhdis-tettynä kvalitatiiviseen teemahaastatteluun. Ydinosaamisten määrittelyssä käytettiin ryhmätyömenetelmää. Tutkimusongelmia peilattiin sekä resurs-siperusteiseen että ydinosaamisen teorioihin.
Tutkimuksessa saatiin selvä kuva siitä, miten ydinosaamisen määrittely käytännössä voidaan yrityksessä toteuttaa. Koska kyseessä oleva yritys tuottaa satamapalveluja, on palvelutapahtuman reagointinopeus, tehok-kuus, joustavuus ja oikea-aikaisen informaation tuottaminen asiakkaille yrityksen kannalta ehdottoman tärkeää. Mikäli yritys haluaa säilyttää maineensa joustavana ja asiakkaiden toiveisiin nopeasti reagoivana yrityksenä sen on kyettävä kannustamaan henkilöstöään innovointiin. Innovoinnit johtavat parhaimmillaan prosessi-innovaatioihin ja sitä kautta sisäisen tehokkuuden paranemiseen jaasiakastyytyväisyyteen. The aim of this research was to define and evaluate the strategic and core competencies of the case company Finnsteve Oy, the second largest port operator in Finland. The objective of the study was firstly to clarify how management and middle management perceive the concept of strategic capability and secondly, during the process of evaluating the competence within the firm, make groundwork for developing the strategic competence of the personnel.
The research material was gathered through qualitative research methods including the use of questionnaires and thematic interviews. In addition a selected management team participated to group work and discussion seminars in order to establish the definition of core competencies. Research problems were addressed in the light of source material and theory related to fields of core competencies and resources.
The result of the study provided a clear picture of how the defined core competencies couldbe realized within the company. As the case company is a provider of the port services the key competencies to be implemented in practice turned out to be the reaction speed, efficiency and flexibility of service events as well as conveyance of just in time information to the customer.
In order to maintain it's reputation a flexible, efficient, and customer oriented company.Finnsteve Oy should put effort in to creating and inspiring an atmosphere whereinnovations are encouraged. At best these innovations could lead to process innovations and ultimately to improve operational efficiency, cost reductions as well as customer satisfaction.
Tutkimuksessa käytettiin tiedonkeruumenetelmänä lomakekyselyä yhdis-tettynä kvalitatiiviseen teemahaastatteluun. Ydinosaamisten määrittelyssä käytettiin ryhmätyömenetelmää. Tutkimusongelmia peilattiin sekä resurs-siperusteiseen että ydinosaamisen teorioihin.
Tutkimuksessa saatiin selvä kuva siitä, miten ydinosaamisen määrittely käytännössä voidaan yrityksessä toteuttaa. Koska kyseessä oleva yritys tuottaa satamapalveluja, on palvelutapahtuman reagointinopeus, tehok-kuus, joustavuus ja oikea-aikaisen informaation tuottaminen asiakkaille yrityksen kannalta ehdottoman tärkeää. Mikäli yritys haluaa säilyttää maineensa joustavana ja asiakkaiden toiveisiin nopeasti reagoivana yrityksenä sen on kyettävä kannustamaan henkilöstöään innovointiin. Innovoinnit johtavat parhaimmillaan prosessi-innovaatioihin ja sitä kautta sisäisen tehokkuuden paranemiseen jaasiakastyytyväisyyteen.
The research material was gathered through qualitative research methods including the use of questionnaires and thematic interviews. In addition a selected management team participated to group work and discussion seminars in order to establish the definition of core competencies. Research problems were addressed in the light of source material and theory related to fields of core competencies and resources.
The result of the study provided a clear picture of how the defined core competencies couldbe realized within the company. As the case company is a provider of the port services the key competencies to be implemented in practice turned out to be the reaction speed, efficiency and flexibility of service events as well as conveyance of just in time information to the customer.
In order to maintain it's reputation a flexible, efficient, and customer oriented company.Finnsteve Oy should put effort in to creating and inspiring an atmosphere whereinnovations are encouraged. At best these innovations could lead to process innovations and ultimately to improve operational efficiency, cost reductions as well as customer satisfaction.