Asiakaslaskennan tarkastelua johdon laskentatoimen työkaluna teoriassa ja käytännössä
Pakkanen, Essi (2006)
Kandidaatintutkielma
Pakkanen, Essi
2006
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20061384
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20061384
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan asiakaskannattavuusanalyysejä teoreettisesti
sekä käytännön esimerkkien kautta. Kilpailun intensiivisyyden lisääntyminen
asettaa yrityksille haasteita. Siirtyminen tuotekeskeisyydestä
asiakaskeskeisyyteen asettaa yritykset uusien haasteiden eteen.
Johdon laskentatoimen analyysejä käytetään asiakaslaskennassa. Yritysten ja
laskentatoimen näkökulmasta keskeinen kiinnostuksen kohde asiakkaissa on
kannattavuus. Kannattavuusnäkökulma ohjaa myöstätä tutkielmaa.
Kaikki asiakkaat eivät ole samanarvoisia ja yhtä kannattavia. Yleisesti tunnettu
20/80 sääntö kuvaa tätä hyvin; 20 % asiakkaista vastaa 80 % tuotoista.
Asiakaskannattavuus on tärkeä asia seurata.Saatujen tulosten perusteella
ymmärretään paremmin, mistä voitot nousevat, mistä asiakkaista tulee pitää kiinni
ja mitä asiakkaille ylipäätänsä kannattaa tarjota ja miten.
Tämä tutkielma esittelee asiakaslaskennan menetelmät
(asiakaskannattavuusanalyysi, asiakassegmentin kannattavuusanalyysi,
asiakkaan elinkaarenkannattavuus analyysi, asiakkaan arvostaminen varoina sekä
tasapinotetun mittariston asiakasnäkökulma) sekä esittää käytännön esimerkkejä
asiakaslaskennan toteutuksesta.
sekä käytännön esimerkkien kautta. Kilpailun intensiivisyyden lisääntyminen
asettaa yrityksille haasteita. Siirtyminen tuotekeskeisyydestä
asiakaskeskeisyyteen asettaa yritykset uusien haasteiden eteen.
Johdon laskentatoimen analyysejä käytetään asiakaslaskennassa. Yritysten ja
laskentatoimen näkökulmasta keskeinen kiinnostuksen kohde asiakkaissa on
kannattavuus. Kannattavuusnäkökulma ohjaa myöstätä tutkielmaa.
Kaikki asiakkaat eivät ole samanarvoisia ja yhtä kannattavia. Yleisesti tunnettu
20/80 sääntö kuvaa tätä hyvin; 20 % asiakkaista vastaa 80 % tuotoista.
Asiakaskannattavuus on tärkeä asia seurata.Saatujen tulosten perusteella
ymmärretään paremmin, mistä voitot nousevat, mistä asiakkaista tulee pitää kiinni
ja mitä asiakkaille ylipäätänsä kannattaa tarjota ja miten.
Tämä tutkielma esittelee asiakaslaskennan menetelmät
(asiakaskannattavuusanalyysi, asiakassegmentin kannattavuusanalyysi,
asiakkaan elinkaarenkannattavuus analyysi, asiakkaan arvostaminen varoina sekä
tasapinotetun mittariston asiakasnäkökulma) sekä esittää käytännön esimerkkejä
asiakaslaskennan toteutuksesta.