Suorituskyvyn johtamisen asiantuntijapalvelun tuotteistaminen
Valtonen, Juho (2007)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-214-431-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-214-431-7
Tiivistelmä
Aiempien tutkimusten mukaan suorituskyvyn mittauksella on selvä vaikutus henkilöstön
työmotivaatioon ja toiminnan tehokkuuteen. Tämän vaikutuksen taustalla ovat tavoitteiden
ymmärtäminen, viestinnän onnistuminen, vaikutusmahdollisuudet, palkitseminen ja
motivointi sekä koulutus ja työympäristö. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia
suorituskyvyn johtamisen asiantuntijapalvelun tuotteistamista. Tutkimuksessa perehdytään
ensin asiantuntijapalvelun tuotteistamiseen kirjallisuuden perusteella, jonka jälkeen tätä
teoriaa testataan käytännössä tuotteistamalla case-tapauksena oleva suorituskyvyn
johtamisen asiantuntijapalvelu.
Asiantuntijapalvelut ovat kaikkein abstrakteimpia palveluja, joten niiden tuotteistaminen
on vaikeaa, mutta myös samalla erityisen tärkeää. Ne ovat monestitäysin
asiakaskohtaisesti räätälöityjä, joka tekee muun muassa niiden hinnoittelusta ja myynnistä
vaikeaa. Tuotteistamalla saadaan esimerkiksi asiantuntijapalveluiden tuottamisprosessit ja
hinnat vakioitua, jolloin niiden kannattava myynti helpottuu.
Tutkimuksen empiria-osassa tuotteistettiin case-tapaus ja tuotteistuksessa seurattiin erästä
kirjallisuudessa esitettyä tuotteistusprosessimallia. Tutkimuksessa selvisi, että
asiantuntijapalvelun tuotteistusprosessi sisältää useita eri vaiheita, joiden käsittelyyn on
varattava aikaa. Lisäksi on tärkeää tutustua asiantuntijapalveluiden tuotteistamiseen jo
ennen tuotteistamisen aloittamista. Suorituskyvyn johtamisen asiantuntijapalveluiden
tuotteistamisessa voidaanhyvin käyttää yleisiä asiantuntijapalvelun tuotteistamisen
teorioita. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan käyttää hyväksi suunniteltaessa ja
valmisteltaessa asiantuntijapalvelun tuotteistamista ja tutkimus tarjoaa myösneuvoja
tuotteistuksen toteutukseen. According to earlier studies, performance measurement has a significant impact on
employee's work motivation and effectiveness. The underlying factors behind this impact
are; understanding targeted goals, successfulness of internal communication, possibilities
to take part in decision making, rewarding and motivating, and education and the working
environment. The purpose ofthis study was to examine packaging expert services of
performance management. The study includes a literature research on packaging expert
services and a case-study that tests the theories found, in practice.
Expert services are highly intangible and therefore packaging them is very difficult and at
the same time very important. Expert services are usually highly tailored to meet each
customer's needs and this makes prizing as well as selling the service challenging. By
packaging these services, producing and prizing of the services can be standardized, and
thus they will be easier to sell.
In the empirical part of this study, the case-subject was packaged. This was conducted by
following a process model found in literature. The study revealed that the process of
packaging expert services includes several different stages witch require time and effort. It
is also important to get acquainted with packaging expert services through literature before
starting the packaging process. Common theories of packaging expert services can be
utilized in packaging expert services of performance management. The results of this
study can be utilized in planning and preparing a packaging process. The study also offers
guidance in implementing the packaging.
työmotivaatioon ja toiminnan tehokkuuteen. Tämän vaikutuksen taustalla ovat tavoitteiden
ymmärtäminen, viestinnän onnistuminen, vaikutusmahdollisuudet, palkitseminen ja
motivointi sekä koulutus ja työympäristö. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia
suorituskyvyn johtamisen asiantuntijapalvelun tuotteistamista. Tutkimuksessa perehdytään
ensin asiantuntijapalvelun tuotteistamiseen kirjallisuuden perusteella, jonka jälkeen tätä
teoriaa testataan käytännössä tuotteistamalla case-tapauksena oleva suorituskyvyn
johtamisen asiantuntijapalvelu.
Asiantuntijapalvelut ovat kaikkein abstrakteimpia palveluja, joten niiden tuotteistaminen
on vaikeaa, mutta myös samalla erityisen tärkeää. Ne ovat monestitäysin
asiakaskohtaisesti räätälöityjä, joka tekee muun muassa niiden hinnoittelusta ja myynnistä
vaikeaa. Tuotteistamalla saadaan esimerkiksi asiantuntijapalveluiden tuottamisprosessit ja
hinnat vakioitua, jolloin niiden kannattava myynti helpottuu.
Tutkimuksen empiria-osassa tuotteistettiin case-tapaus ja tuotteistuksessa seurattiin erästä
kirjallisuudessa esitettyä tuotteistusprosessimallia. Tutkimuksessa selvisi, että
asiantuntijapalvelun tuotteistusprosessi sisältää useita eri vaiheita, joiden käsittelyyn on
varattava aikaa. Lisäksi on tärkeää tutustua asiantuntijapalveluiden tuotteistamiseen jo
ennen tuotteistamisen aloittamista. Suorituskyvyn johtamisen asiantuntijapalveluiden
tuotteistamisessa voidaanhyvin käyttää yleisiä asiantuntijapalvelun tuotteistamisen
teorioita. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan käyttää hyväksi suunniteltaessa ja
valmisteltaessa asiantuntijapalvelun tuotteistamista ja tutkimus tarjoaa myösneuvoja
tuotteistuksen toteutukseen.
employee's work motivation and effectiveness. The underlying factors behind this impact
are; understanding targeted goals, successfulness of internal communication, possibilities
to take part in decision making, rewarding and motivating, and education and the working
environment. The purpose ofthis study was to examine packaging expert services of
performance management. The study includes a literature research on packaging expert
services and a case-study that tests the theories found, in practice.
Expert services are highly intangible and therefore packaging them is very difficult and at
the same time very important. Expert services are usually highly tailored to meet each
customer's needs and this makes prizing as well as selling the service challenging. By
packaging these services, producing and prizing of the services can be standardized, and
thus they will be easier to sell.
In the empirical part of this study, the case-subject was packaged. This was conducted by
following a process model found in literature. The study revealed that the process of
packaging expert services includes several different stages witch require time and effort. It
is also important to get acquainted with packaging expert services through literature before
starting the packaging process. Common theories of packaging expert services can be
utilized in packaging expert services of performance management. The results of this
study can be utilized in planning and preparing a packaging process. The study also offers
guidance in implementing the packaging.