Teknisen kaupan lisäarvopalveluiden vaikutus toimitusvarmuuteen
Salomäki, Jarno Kalervo (2004)
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää toimitusvarmuuteen vaikuttavia tekijöitä sekä tuoda esille
toimintaprosessia parantavia ehdotuksia. Selvitys pohjautui pääosin myöhästyneiden
toimitusten ja tilausrivien tarkasteluun. Myöhästyneistä riveistä eroteltiin myöhästymisen
aiheuttajat, joiden pohjalta kartoitettiin erilaisin menetelmin tilausten myöhästymisen syy.
Toimitusvarmuuteen vaikuttavat tekijät löydettiin pääasiassa tuotannon ja myynnin
yhteistyöhön liittyvistä tekijöistä. Tuotannon osalta ongelmiksi nousivat riittävän tarkkojen
tuotannonohjaustietojen saanti ja runsaat vuorovaikutus- ja riippuvuussuhteet eri
työvaiheiden välillä. Heikkojen tuotannonohjaustietojen johdosta tuotannon säätö ja ohjaus
muuttuvissa olosuhteissa on hankalaa. Tämä ilmeni poissaolojen ja ruuhkien vaikutuksena
toimitusvarmuuteen. Myynnin osalta ongelmat ilmenivät väärinä ja epärealistisina
vahvistuksina. Tuotannon ja myynnin yhteistoiminnan lisäksi myyntikäyttäytymistä ohjaa
ostokäyttäytyminen. Tämä voidaan johtaa yrityksen pyrkimyksestä palvella asiakkaitaan.
Kehitysehdotukseksi rakennettiin koontivarastomalli, jonka avulla saadaan eri työpajojen
välisiä riippuvuussuhteita vähennettyä. Lisäksi ko. malli mahdollistaa yksinkertaisemman ja
helpomman tuotannon hallinnan ja tietojärjestelmän asianmukaisen käytön.
Koontivarastomallin avulla on tarkoitus myös parantaa edellytyksiä ennakointikyvyn
kehittämiseen sekä tuottaa tietoa toimitusaikojen määrityksen tueksi.
toimintaprosessia parantavia ehdotuksia. Selvitys pohjautui pääosin myöhästyneiden
toimitusten ja tilausrivien tarkasteluun. Myöhästyneistä riveistä eroteltiin myöhästymisen
aiheuttajat, joiden pohjalta kartoitettiin erilaisin menetelmin tilausten myöhästymisen syy.
Toimitusvarmuuteen vaikuttavat tekijät löydettiin pääasiassa tuotannon ja myynnin
yhteistyöhön liittyvistä tekijöistä. Tuotannon osalta ongelmiksi nousivat riittävän tarkkojen
tuotannonohjaustietojen saanti ja runsaat vuorovaikutus- ja riippuvuussuhteet eri
työvaiheiden välillä. Heikkojen tuotannonohjaustietojen johdosta tuotannon säätö ja ohjaus
muuttuvissa olosuhteissa on hankalaa. Tämä ilmeni poissaolojen ja ruuhkien vaikutuksena
toimitusvarmuuteen. Myynnin osalta ongelmat ilmenivät väärinä ja epärealistisina
vahvistuksina. Tuotannon ja myynnin yhteistoiminnan lisäksi myyntikäyttäytymistä ohjaa
ostokäyttäytyminen. Tämä voidaan johtaa yrityksen pyrkimyksestä palvella asiakkaitaan.
Kehitysehdotukseksi rakennettiin koontivarastomalli, jonka avulla saadaan eri työpajojen
välisiä riippuvuussuhteita vähennettyä. Lisäksi ko. malli mahdollistaa yksinkertaisemman ja
helpomman tuotannon hallinnan ja tietojärjestelmän asianmukaisen käytön.
Koontivarastomallin avulla on tarkoitus myös parantaa edellytyksiä ennakointikyvyn
kehittämiseen sekä tuottaa tietoa toimitusaikojen määrityksen tueksi.