Moottorimalliton skalaarisäätö
Vuorivirta, Antti (2002)
Diplomityö
Vuorivirta, Antti
2002
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20021540
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20021540
Tiivistelmä
Työssä tutkitaan nopeusanturittoman vaihtovirtakäytön skalaarisia ohjaus- ja
säätömenetelmiä. Työn alussa esitetään perusteoriat taajuusmuuttajista ja
oikosulkumoottoreista. Tämän jälkeen esitellään yleisimmin kirjallisuudessa
esiintyneet skalaariohjaukset ja –säädöt. Vektorisäätöä ja erityisesti
moottoriparametrien vaikutusta säädön toimivuuteen esitellään lyhyesti.
Työn tavoitteena on ACS800 taajuusmuuttajan skalaarisäädön tutkiminen. ACS800:n
nykyinen skalaarisäätö on liian sidoksissa vektorisäätöön, joten simulointien ja
kirjallisuustutkimuksen tarkoituksena on täysin vektorisäädöstä eriytetyn
skalaarisäädön kehitysmahdollisuuksien tutkiminen.
Kirjallisuudessa esiintyneiden säätöjen avulla muodostetaan diskreettiaikainen
toteutus skalaarisäädölle vaihtovirtakäytössä, jossa on käytössä virran ja
välipiirijännitteen takaisinkytkentä. Säädettävää moottoria mallinnetaan jatkuvaaikaisella
L-sijaiskytkennällä. Välipiirin mallinnus toimii myös jatkuva-aikaisena
lukuun ottamatta välipiirin tasavirtakomponenttia, joka muodostetaan virran
takaisinkytkennän ja PWM-modulaattorin kytkinasentojen avulla.
Simuloinnin tarkoituksena on mallintaa skalaarisäädön suurimpia ongelmia, kuten
virta- ja välijännitesäätöä. Tuloksista voidaan päätellä, että perussäädöt toimivat
moitteettomasti, mutta erityisesti virtasäätöä tulisi kehittää.
säätömenetelmiä. Työn alussa esitetään perusteoriat taajuusmuuttajista ja
oikosulkumoottoreista. Tämän jälkeen esitellään yleisimmin kirjallisuudessa
esiintyneet skalaariohjaukset ja –säädöt. Vektorisäätöä ja erityisesti
moottoriparametrien vaikutusta säädön toimivuuteen esitellään lyhyesti.
Työn tavoitteena on ACS800 taajuusmuuttajan skalaarisäädön tutkiminen. ACS800:n
nykyinen skalaarisäätö on liian sidoksissa vektorisäätöön, joten simulointien ja
kirjallisuustutkimuksen tarkoituksena on täysin vektorisäädöstä eriytetyn
skalaarisäädön kehitysmahdollisuuksien tutkiminen.
Kirjallisuudessa esiintyneiden säätöjen avulla muodostetaan diskreettiaikainen
toteutus skalaarisäädölle vaihtovirtakäytössä, jossa on käytössä virran ja
välipiirijännitteen takaisinkytkentä. Säädettävää moottoria mallinnetaan jatkuvaaikaisella
L-sijaiskytkennällä. Välipiirin mallinnus toimii myös jatkuva-aikaisena
lukuun ottamatta välipiirin tasavirtakomponenttia, joka muodostetaan virran
takaisinkytkennän ja PWM-modulaattorin kytkinasentojen avulla.
Simuloinnin tarkoituksena on mallintaa skalaarisäädön suurimpia ongelmia, kuten
virta- ja välijännitesäätöä. Tuloksista voidaan päätellä, että perussäädöt toimivat
moitteettomasti, mutta erityisesti virtasäätöä tulisi kehittää.