Mobile terminal adaptation in portal for better usability
Jansson, Teppo (2004)
Diplomityö
Jansson, Teppo
2004
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20041041
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20041041
Tiivistelmä
Elektroniset finanssipalvelut, erityisesti Internetin kautta käytettynä, on kasvava alue.
Elektronisten finanssipalveluiden tarjoajan tulee pystyä tarjoamaan laaja käytettävyys
kaikkien kanavien kautta. Laajan käytettävyyden avulla asiakas voi valita haluamansa
kanavan haluamanaan aikana. Palveluntarjoajalla tulee olla joustava arkkitehtuuri
pystyäkseen tukemaan asiakkaiden muuttuvia vaatimuksia. Joustavalla arkkitehtuurilla
päätelaitteeseen mukautuminen on mahdollista ja näin palveluntarjoaja pystyy tarjoamaan
tuen monille eri päätelaitteille ja teknologioille helposti ja nopeasti.
Diplomityö keskittyy tutkimaan mahdollisuutta monen kanavan tukeen ja päätelaitteeseen
mukautumista Nordean tulevassa finanssiportaaliratkaisussa. Tämä pitäisi olla mahdollista
uuden arkkitehtuurin kanssa, jonka TietoEnator on toteuttanut yhteistyössä Nordean
kanssa.
Sivujen rakenteen uudelleenjärjestelyillä saatiin hyviä tuloksia. Nykyisestä arkkitehtuurissa
löydettiin myös puutteita ja jäljelle jäi avoimia kysymyksiä, jotka kirjattiin ylös. On
selvästi nähtävissä, että tehokas päätelaitteeseen mukautuminen ja tuki monelle kanavalle
tuo hyötyjä sekä pankille että asiakkaalle.
Elektronisten finanssipalveluiden tarjoajan tulee pystyä tarjoamaan laaja käytettävyys
kaikkien kanavien kautta. Laajan käytettävyyden avulla asiakas voi valita haluamansa
kanavan haluamanaan aikana. Palveluntarjoajalla tulee olla joustava arkkitehtuuri
pystyäkseen tukemaan asiakkaiden muuttuvia vaatimuksia. Joustavalla arkkitehtuurilla
päätelaitteeseen mukautuminen on mahdollista ja näin palveluntarjoaja pystyy tarjoamaan
tuen monille eri päätelaitteille ja teknologioille helposti ja nopeasti.
Diplomityö keskittyy tutkimaan mahdollisuutta monen kanavan tukeen ja päätelaitteeseen
mukautumista Nordean tulevassa finanssiportaaliratkaisussa. Tämä pitäisi olla mahdollista
uuden arkkitehtuurin kanssa, jonka TietoEnator on toteuttanut yhteistyössä Nordean
kanssa.
Sivujen rakenteen uudelleenjärjestelyillä saatiin hyviä tuloksia. Nykyisestä arkkitehtuurissa
löydettiin myös puutteita ja jäljelle jäi avoimia kysymyksiä, jotka kirjattiin ylös. On
selvästi nähtävissä, että tehokas päätelaitteeseen mukautuminen ja tuki monelle kanavalle
tuo hyötyjä sekä pankille että asiakkaalle.