Portfolioajattelu ostostrategian kehittämisessä Case: VR Konserni
Havu, Kari Juhani (2003)
Aineistoon ei liity tiedostoja.
Pro gradu -tutkielma
Havu, Kari Juhani
2003
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää portfolioajattelun hyödyntämistä yrityksen ostostrategian kehittämisessä.
Teoreettisen portfolioajattelun soveltamista käytännössä
selvitettiin tavallisten tuotteiden ostostrategian
kehittämisprosessissa kohdeyrityksessä.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana case tutkimuksena, jossa aineiston kokoaminen pohjautui aineistotriangulaatioon. Analysointi toteutettiin ostostrategian päätösprosessin kuvaamisella sekä asetettujen esioletusten toteutumisen tutkimisella.
Portfolioajattelua hyödynnettiin tutkitussa konserniyhtiössä liiketoimintayksiköiden ostotoimintojen integroimisella: toteuttamalla
oston yhtenäisiä toimintatapoja konsernitasolla, yhteen sovittamalla
oston tietojärjestelmäratkaisuja sisäisesti sekä kytkemällä konsernin
ostojärjestelmä joustavasti ostomarkkinoille.
Keskeisenä tutkimustuloksena on perinteisestä aihealueen teoriasta poikkeava havainto, jonka mukaan tavallisten tuotteiden ostostrategiassa painopiste on siirtymässä spot - ostoista ja jatkuvasta kilpailuttamisesta pitkäaikaisempiin sopimuksiin
ja tiiviimpään yhteistyöhön toimittajien kanssa.
Tähän on vaikuttamassa erityisesti sähköisen ostamisen
järjestelmien käyttöönotto.
Teoreettisen portfolioajattelun soveltamista käytännössä
selvitettiin tavallisten tuotteiden ostostrategian
kehittämisprosessissa kohdeyrityksessä.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana case tutkimuksena, jossa aineiston kokoaminen pohjautui aineistotriangulaatioon. Analysointi toteutettiin ostostrategian päätösprosessin kuvaamisella sekä asetettujen esioletusten toteutumisen tutkimisella.
Portfolioajattelua hyödynnettiin tutkitussa konserniyhtiössä liiketoimintayksiköiden ostotoimintojen integroimisella: toteuttamalla
oston yhtenäisiä toimintatapoja konsernitasolla, yhteen sovittamalla
oston tietojärjestelmäratkaisuja sisäisesti sekä kytkemällä konsernin
ostojärjestelmä joustavasti ostomarkkinoille.
Keskeisenä tutkimustuloksena on perinteisestä aihealueen teoriasta poikkeava havainto, jonka mukaan tavallisten tuotteiden ostostrategiassa painopiste on siirtymässä spot - ostoista ja jatkuvasta kilpailuttamisesta pitkäaikaisempiin sopimuksiin
ja tiiviimpään yhteistyöhön toimittajien kanssa.
Tähän on vaikuttamassa erityisesti sähköisen ostamisen
järjestelmien käyttöönotto.