Verkostoyrittäjyys - Kouvolan pilottiprojekti
Tuimala, Aija (1998)
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia miten menestyvä yritysverkosto luodaan. Tarkoituksena on perehtyä yritysten perustamisen ja
verkostoitumisen teoriaan, joiden perusteella työn empiirisessä osassa analysoidaan Kouvolan seudun kuntayhtymän
yrityshautomoyrityshautomon Pandoram-projektia. tutkimuksen tuloksena on tarkoitus antaa kehitysideoita kuntayhtymän yrityshautomon seuraavien vuosien projekteille. Tämä tutkimus on normatiivinen eli soveltava tutkimus, jossa käytetään survey- ja case-menetelmiä. Käytännössä se tarkoittaa Kouvolan pilottiprojektin käsittelyä haastattelemalla osallisia yrittäjiä ja työntekijöitä. Vertailuryhmänä Kouvolan verkostolle on lappeenrantalaisen teknologiakeskus Kareltekin Verkonmerkki-yritysverkosto, jonka syntytapa on ollut edellistä hitaampi luonnollinen prosessi. Lisäperspektiiviä aiheelle antaa Kymen läänin pienyrittäjille postitse tehty kysely yrittäjyydestä ja suhtautumisesta verkostoihin. Tulosten analysointi on suoritettu manuaalisesti sekä SPSS-tietokoneohjelman avulla. Yritys- ja teknologiakeskuskset stimuloivat paikallistasaon yrittäjyyttä. Kouvolan Pandoram-projekti on saanut yrittäjiksi perinteisestä yrittäjämallista poikkeavia yksilöitä ja rohkaissut verkostoitumista, vaikka itse Pandoram ei tavoitteidensa vastaisesti koskaan toimivaksi verkostoksi kehittynytkään. Mukana olleet yrittäjät saivat hautomossa alan koulutusta, loivat suhteista, saivat itseluottamusta yritystensä jatkokehitystä varten ja olivat projektiin kokonaisuudessaan tyytyväisiä, vaikka taloudelliset hyödytn Pandoramista olivatkin useimmille minimaaliset. Tutkimus osoitti, että verkostot ovat vaikeita johdettavia. Verkostoprosessia on myös vaikea kontrolloida, vaikka sitä voikin hautomon avulla nopeuttaa, sillä kaikista tärkeintä verkoston luomisessa on yrittäjien keskinäiset suhteet ja luottamus toisiinsa.
verkostoitumisen teoriaan, joiden perusteella työn empiirisessä osassa analysoidaan Kouvolan seudun kuntayhtymän
yrityshautomoyrityshautomon Pandoram-projektia. tutkimuksen tuloksena on tarkoitus antaa kehitysideoita kuntayhtymän yrityshautomon seuraavien vuosien projekteille. Tämä tutkimus on normatiivinen eli soveltava tutkimus, jossa käytetään survey- ja case-menetelmiä. Käytännössä se tarkoittaa Kouvolan pilottiprojektin käsittelyä haastattelemalla osallisia yrittäjiä ja työntekijöitä. Vertailuryhmänä Kouvolan verkostolle on lappeenrantalaisen teknologiakeskus Kareltekin Verkonmerkki-yritysverkosto, jonka syntytapa on ollut edellistä hitaampi luonnollinen prosessi. Lisäperspektiiviä aiheelle antaa Kymen läänin pienyrittäjille postitse tehty kysely yrittäjyydestä ja suhtautumisesta verkostoihin. Tulosten analysointi on suoritettu manuaalisesti sekä SPSS-tietokoneohjelman avulla. Yritys- ja teknologiakeskuskset stimuloivat paikallistasaon yrittäjyyttä. Kouvolan Pandoram-projekti on saanut yrittäjiksi perinteisestä yrittäjämallista poikkeavia yksilöitä ja rohkaissut verkostoitumista, vaikka itse Pandoram ei tavoitteidensa vastaisesti koskaan toimivaksi verkostoksi kehittynytkään. Mukana olleet yrittäjät saivat hautomossa alan koulutusta, loivat suhteista, saivat itseluottamusta yritystensä jatkokehitystä varten ja olivat projektiin kokonaisuudessaan tyytyväisiä, vaikka taloudelliset hyödytn Pandoramista olivatkin useimmille minimaaliset. Tutkimus osoitti, että verkostot ovat vaikeita johdettavia. Verkostoprosessia on myös vaikea kontrolloida, vaikka sitä voikin hautomon avulla nopeuttaa, sillä kaikista tärkeintä verkoston luomisessa on yrittäjien keskinäiset suhteet ja luottamus toisiinsa.